ایران ضایعات

کامپوزیت چوب پلاستیک یا پلاستوود

کامپوزیت چوب پلاستیک یا پلاستوود

معرفی کامپوزیت چوب پلاستیک

کامپوزیت چوب پلاستیک یا چوب پلاست نسل نسبتا جدیدی از محصولات چند سازه ای است که در ساختار آن هم مواد پلاستیکی و هم مواد چوبی یافت می شود. نام اختصاری آن wpc بوده و می توان کاربرد آن را در ساختمان سازی و دکوراسیون داخلی و خارجی دید. با نام های وود پلاست و پلاستوود هم شناخته می شود‌
جهت آشنایی بیشتر با این محصول  ادامه مطلب را دنبال نماید.

ترکیبات سازنده کامپوزیت چوب پلاستیک

ترکیبات سازنده چوب پلاست می تواند شامل الیاف چوبی، خاک اره ، ضایعات چوب مانند پوسته بادام زمینی همچنین پلاستیک های مختلف مانند پی وی سی، پلی اتیلن و پلی پروپیلن باشد.
البته ترکیبات دیگری هم به آن اضافه می شود که مهم ترین آنها عبادتند از: ضد قارچ، ضد اکسید کننده، جفت کننده، رنگدانه و کند سوز کننده.

مزایای کامپوزیت چوب پلاستیک

ترکیب چوب و پلاستیک سبب می شود تا ویژگی های جدیدی حاصل شود و نقایص مواد اولیه تا حدودی بهبود یابد. به این ترتیب که کامپوزیت چوب پلاستیکی بر خلاف چوب طبیعی، در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم بوده و به همین خاطر امکان استفاده از آن در شرایط رطوبتی مختلف وجود دارد. این در حالیست که چوب قابلیت استفاده در هر شرایطی را ندارد‌.
پلاستوود هم نسبت به گرما و هم سرما عایق می باشد‌. علاوه بر این، در برابر صوت و امواج رادیو مغناطیسی هم عایق خوبی محسوب می شود.
پلاستیک در دماهای مختلف دچار انبساط و انقباض می شود اما پلاستوود در اقلیم های مختلف، کمترین میزان انبساط و انقباض را دارد.
خاصیت آنتی باکتریالی را  جزو مزایای مهم این محصول باید عنوان کرد. نسبت به نفوذ اسید هم مقاومتی خوبی دارد.‌
کامپوزیت چوب پلاستیکی سبک و قابل حمل است. استحکام مناسبی در برابر ضربه و همچنین خش دارد.  در برابر آتش نیز مقاوم می باشد. مانع بروز اتصال و جرقه می گردد.
از دیگر مزایای وود پلاست باید به عمر مفید بالای آن اشاره کرد (معمولا تا سی سال بدون اینکه شکل ظاهری و یا مقاومتشان تغییر کند).
مشکلاتی همچون خورده شدن توسط موریانه و موش و همین طور نفوذ حشرات در مورد آن دیده نمی شود‌.
یک مزیت  دیگر کامپوزیت چوب پلاستیکی، قابلیت بازیافت آن می باشد.

کاربرد های کامپوزیت های چوب پلاستیک

از کامپوزیت چوب پلاست، برای موارد مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال، برای نمای خارجی ساختمان گزینه بسیار مناسبی است. کفپوش های ساختمانی را هم می توان از همین جنس ساخت.
همچنین برای فنس بندی و پارتیشن بندی کاربرد دارد. سقف روف گاردن، نرده های مختلف، چارچوب در و پنجره،  میز و نیمکت های پارک ها را می توان به کمک همین کامپوزیت ساخت.
در صنعت خودرو سازی برای ساخت پنل داخلی خودرو، قابل استفاده است‌. صنعت مبلمان سازی هم بهره زیادی از آن می برد. محوطه سازی های چوبی را با به کارگیری پلاستوود می توان انجام داد.
در قالب ریزی ساخت لوازم تزئینی نیز بسیار پر کاربرد است.

نحوه تولید کامپوزیت چوب پلاستیکی

برای تولید چوب پلاست معمولا از دو روش استفاده می شود:

  • روش اکستروژن
  • روش قالب گیری تزریقی

برای تولید کامپوزیت چوب پلاست به رو اکستروژن، از دستگاه اکسترودر استفاده می شود. در واقع به کمک این دستگاه، ترکیبات سازنده چوب پلاست، حرارت داده شده و با فشار از قالب ها عبور می کنند. به این ترتیب، به شکل قالب های مختلف، در می آیند.
در روش قالب گیری تزریقی، مواد مذاب به سمت قالب های سرد هدایت می شوند و بین دو نیمه قالب قرار می گیرند تا شکل مورد نظر آنها ایجاد گردد. بعد از آن فرآیند سرد شدن انجام می شود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۰ اردیبهشت ۰۱
    بهروز قاسمیان :
    پالت چوبی 3500 خریدارم کیلویی
    پاسخ
  • ۲۰ اردیبهشت ۰۱
    مسعود ناظمی :
    اطلاعات خوبی دراختیار قرارمیگیرد سپاس
    پاسخ
  • ۲۱ اردیبهشت ۰۱
    مهان فرهادی :
    ممنون از اطلاعات مفیدتون
    پاسخ