ایران ضایعات

چه عملیات حرارتی روی آلیاژهای آلومینیوم انجام می شود؟

چه عملیات حرارتی روی آلیاژهای آلومینیوم انجام می شود؟

مقدمه

آلیاژهای آلومینیوم را به منظور افزایش سختی و استحکام، تحت عملیات حرارتی خاصی قرار می دهند. در واقع با حرارت دادن و سپس سرد نمودن آلیاژها، ویژگی های جدیدی به آنها می بخشند. در این مطلب در رابطه با عملیات مذکور بحث شده است. 

  انواع عملیات حرارتی آلیاژهای آلومینیوم

 انواع عملیات حرارتی آلیاژهای آلومینیوم عبارتند از:

  •  آنیل کردن
  • عملیات حرارتی محلول
  • کوئنچ کردن
  • سخت شدن با پیرسازی

 آنیل کردن 

از عملیات آنیل کردن یا همان آنالایزینگ برای نرم نمودن آلیاژ های آلومینیوم استفاده می شود. با توجه به نوع آلیاژ، دمای عملیات حرارت دهی متفاوت خواهد بود‌ رنج این دما در بازه سیصد تا چهارصد و ده درجه سانتی گراد می باشد.  همچنین مدت زمانی که برای این کار در نظر می گیرند نیز به اندازه بار و نوع آن بستگی دارد و معمولا در یک بازه زمانی نیم تا سه ساعته انجام می شود.  
یک نکته مهم و حائز اهمیت در این عملیات حرارتی این است که مقدار سرمایش بعد از آن، مهم نبوده و بیشترین سرعت خنک کننده می بایست بیست درجه سانتی گراد در ساعت باشد. البته تا وقتی که دما به دویست و نود درجه سانتی گراد می رسد. 

 عملیات حرارتی محلول

این عملیات فقط برای آن دسته از آلیاژهای آلومینیومی که حرارت پذیر هستند به کار می رود. به این صورت که آلیاژ حرارت دیده، داخل محلول قرار می گیرد و سریعا خاموش شده و همچنان آنجا باقی می ماند. بعد از آن دوباره عملیات حرارتی در دمای اتاق صورت می گیرد و رسوبی روی آلیاژ تشکیل می شود که سبب افزایش سختی و همچنین قدرت آن می شود.

کوئنچ کردن

منظور از کوئنچ کردن، سرد نمودن سریع آلیاژ حرارت دیده است که در مقایسه با سایر روش ها از حساسیت بیشتری برخوردار می باشد. در واقع تا رسیدن دمای آلیاژ به دمای اتاق می بایست داخل محلول باقی بماند. 
گرفتن گرمای آلیاژ با سرعت مناسب هم اهمیت زیادی دارد. گاها لازم است که سرد نمودن به صورت آهسته انجام شود تا مقاومت نسبت به ترک خوردگی بهبود یابد.   

 سخت شدن به کمک پیرسازی

بعد از آن که آلیاژهای آلومینیوم، حرارت می بینند و سپس عملیات سرد سازی آنها انجام می شود، سخت شدن صورت می گیرد. اگر در دمای اتاق سخت شدت رخ دهد، پیری طبیعی و اگر توسط عملیات گرمایشی، پیر شدن رخ دهد، پیری مصنوعی می گویند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۹ اردیبهشت ۰۱
    علیرضا احمدی :
    با سلام و احترام دوستانی که قوطی رانی ذوب میکنند میتونن کمکم کنند به راهنمایی نیاز دارم🙏🙏🙏
    پاسخ