ایران ضایعات

چرا میلگرد دچار شکستگی می شود؟ 

چرا میلگرد دچار شکستگی می شود؟ 

مقدمه 

میلگرد یکی از مقاطع فولادی پر کاربرد می باشد و عمدتا برای مسلح نمودن بتن مورد استفاده قرار می گیرد. برای اینکه عمر مفید میلگرد افزایش یابد و بتواند کارایی مناسبی داشته باشد، رعایت برخی نکات الزامی است. از جمله اینکه نباید اجازه داد  دچار شکستگی شود. در همین راستا در این مطلب در مورد عواملی که سبب شکستگی میلگرد می شوند و همچنین راهکار هایی جهت جلوگیری از آن بحث شده است. 

شکستگی میلگرد 

شکستگی میلگرد که می تواند ناشی از فشار مکانیکی و یا علل متالوژیکی باشد، به تقسیم شدن میلگرد به قسمت های کوچکتر گفته می شود. از آنجایی که کربن به ترد شدن فولاد کمک می کند، در صورت بالا بودن میزان کربن میلگرد، امکان شکستگی در آن بیشتر خواهد بود.

چه عواملی سبب شکستگی میلگرد می شوند؟ 

همان طور که در بالا اشاره شد، میزان کربن موجود در میلگرد، نقش مهمی در ایجاد شکستگی در آن دارد. در بین میلگرد های A1 ، A2 و A3 دو گروه A1 و A2 چون کربن کمتری دارند، انعطاف بیشتری دارند و موقع خمکاری نمی شکنند.

خم شدن بیش از حد میلگرد 

میلگرد باید بر اساس نوع، قطر و محلی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد، خم شود. چرا که خم نمودن بیش از حد آن می تواند موجب شکستگی آن شود.

حرارت، عاملی برای شکستگی میلگرد 

اگر میلگرد، تحت حرارت قرار گیرد، پیوند های اتمی آن ضعیف می شوند و راحت تر خم می شود. اما همزمان  استحکام آن را هم کم می کند. به همین خاطر در صورتی که در محل خمکاری، حرارت دهی انجام شود، احتمال شکستگی میلگرد بالا می رود.

میلگرد تولید شده با نورد سرد

میلگرد که از طریق نورد سرد تولید می شود، بر خلاف اینکه استحکام کششی بالایی دارد اما استحکام خمشی آن پایین تر است. به همین دلیل استفاده از این نوع میلگرد ها می تواند امکان شکستگی را افزایش دهد. در حالی که میلگرد تولید شده به روش نورد گرم مقاومت خمشی مناسبی دارد و در برابر خم کاری، احتمال آسیب به آن کمتر است. 

به کار بردن میلگرد های زنگ زده یا دارای خوردگی 

یکی دیگر از عوامل موثر در شکستگی میلگرد، استفاده از میلگرد های زنگ زده و دارای خوردگی است. زیرا مقاومت خمشی آنها کم می شود و حتی ممکن است تحت تاثیر بار هایی کمتر از استاندارد هم شکسته شوند. 

عدم استفاده از تجهیزات مناسب 

برای خم کاری میلگرد می بایست از تجهیزات و ابزار الات مناسب استفاده کرد در غیر این صورت، امکان شکستگی آن وجود دارد. به عنوان مثال، در تجهیزات فرسوده، ممکن است نگهدارنده ها دچار لغزش شوند و زاویه خمش افزایش یا کاهش یابد. 

راهکارهایی برای جلوگیری از شکستگی میلگرد

اولین راهکاری که برای جلوگیری از شکستگی میلگرد می توان پیشنهاد داد، توجه به نوع میلگرد با میزان کربن مطلوب و عدم انتخاب میلگرد های ترد است.

برای ساخت کلاف های عرضی که در سقف به کار می رود، بهتر است که از میلگردهای A2 استفاده نمود. میلگردهای A3 برای   این کار مناسب نمی باشند. 

همچنین پیشنهاد می گردد میلگرد های نورد گرم برای خم کاری استفاده شوند. 

میلگرد نباید دوبار خم کاری شود. محل خم نیز نباید حرارت داده شود. بهتر است زاویه خمکاری کمتر از نود درجه باشد. 

علاوه بر این، باید در نظر داشت که میلگرد هایی که سایز کوچکتری دارند در مقایسه با میلگرد های سایز بزرگ تر در برابر خم کاری مقاوم ترند. 

در انتها جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد را باید به عنوان یک راهکار جهت ممانعت از شکستگی آن عنوان کرد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۶ اردیبهشت ۰۱
    ناصر غلامی :
    مرسی اموزنده بود
    پاسخ