ایران ضایعات

معرفی انواع ورق آلومینیوم و کاربردهای آن

معرفی انواع ورق آلومینیوم و کاربردهای آن

مقدمه

ورق آلومینیوم توسط نورد سرد تولید می شود و ضخامتی بین یک دهم تا شش میلی متر دارد. این محصول به واسطه ویژگی ها و خواص خود در صنایع مختلفی به کار می رود. در ادامه مطلب ضمن معرفی انواع ورق آلومینیوم با کاربرد های آن نیز آشنا می شویم.

انواع ورق آلومینیوم 

انواع ورق آلومینیوم عبارتند از:

  • ورق آلومینیوم ساده
  • ورق آلومینیوم رنگی
  • ورق پلی آلومینیوم
  • ورق آجدار آلومینیوم

ورق آلومینیوم ساده

ورق آلومینیوم ساده که از نظر ابعاد، در سایز های مختلف موجود است، به همان شکل که تولید می شود و بدون اعمال تغییرات خاصی در بازار عرضه می گردد.
این نوع ورق به کمک آلیاژهای آلومینیومی سری 1000 تا 7000 ساخته می شوند.

ورق رنگی آلومینیوم

ورق های رنگی، گروه دوم از ورق های آلومینیومی هستند که به سبب زیبایی و جذابیت هم در دکوراسیون داخلی و هم در دکوراسیون خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین ورق رنگی آلومینیوم را برای سقف های شیروانی، سقف سالن های ورزشی، ساخت کانکس و کابینت هم به کار می برند.
عملیاتی به نام آنودایزینگ را روی ورق های آلومینیومی انجام می  دهند تا رنگی شوند و نسبت به خوردگی مقاوم گردند.

ورق پلی آلومینیوم

منظور از ورق پلی آلومینیوم ورقي است که دارای سه لایه با سه جنس مختلف آلومینیوم، پلی اتیلن و کاغذ کرافت می باشد. البته آن را با نام ورق پلی کرافت هم می شناسند. از ویژگی این گروه از ورق های آلومینیومی می توان به عایق بودن در برابر میعانات، مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی اشاره کرد. آلیاژهای مورد استفاده برای تولید این نوع ورق ها از سری 1000 و 3000 می باشند.
ضخامت متداول این ورق ها، بین 0.4 تا 1.5 میلی متر بوده و عمده کاربرد آنها در تاسیسات پتروشیمی، نیروگاه ها و تاسیسات است.

ورق آجدار آلومینیوم

به منظور افزایش کارایی ورق آلومینیومی، در سطح آن آج ایجاد کرده تا اصطکاک کافی داشته باشد. به این ترتیب ورق آجدار آلومینیومی تولید می گردد. در راهروهای فلزی، کف پله ها، کف وسایل حمل و نقل از این ورق استفاده می شود.

مزایای ورق آلومینیوم

اصولا سبکی و وزن کم جزو اولین مزایای محصولات آلومینیومی به ویژه ورق آلومینیوم برشمرده می شود. از آنجایی که قابلیت بازیافت این فلز بالاست تا نود درصد می توان در مصرف انرژی صرفه جویی نمود.
از دیگر مزایای ورق آلومینیوم، مقاومت مناسب در برابر خوردگی است. برای این منظور از پوشش دهی به ورق کمک می گیرند.
ورق آلومینیوم، هم هادی حرارت و هم هادی جریان برق بوده، بنابراین یک جایگزین مناسب برای مس در سیستم انتقال برق می باشد. با این تفاوت که هزینه بسیار کمتری دارد.  همچنین ورق مذکور نور را تا نود و پنج درصد منعکس می کند و استفاده از آن در سقف سبب کم شدن حرارت داخلی ساختمان می شود.
شکل پذیری مناسب هم مزیت بعدی برای ورق آلومینیوم محسوب می شود. استحکام مطلوب ورق در دمای پایین، نفوذناپذیری و غیر سمی بودن را هم می توان به این فهرست افزود.

کاربرد های ورق آلومینیوم

از ورق آلومینیوم در صنعت خودروسازی استفاده می گردد. همچنین ریل های راه آهن از این جنس ساخته می شوند. مخازنی که به منظور نگهداری مواد مختلف در دماهای بسیار پایین می سازند هم از همین نوع ورق هاست.
صنایعی همچون کشتی سازی، هوافضا و ساختمان سازی نیز مصرف کننده ورق های آلومینیوم هستند. صنایع نظامی هم بهره زیادی از این ورق ها می برند.
ساخت مخازن سوخت فضایی از دیگر کاربرد های آنها بوده، برای تولید بسیاری از لوازم خانگی به ویژه وسایل آشپزی هم کاربرد دارند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۸ فروردین ۰۱
    حسن رحیمی سونتویی :
    ممنون، عالی بود. ،...
    پاسخ
  • ۳۱ فروردین ۰۱
    سید علی سالاری :
    برای ریل های راه آهن از فولاد ساخته میشوند
    پاسخ