ایران ضایعات

کامپوزیت شیشه، نوعی پلیمر اصلاح شده

کامپوزیت شیشه، نوعی پلیمر اصلاح شده

کامپوزیت شیشه چیست؟

کامپوزیت شیشه نام دیگر فایبر گلاس و در واقع یک نوع پلیمر اصلاح شده است. به عبارتی این پلیمر، به کمک الیاف شیشه اصلاح گردیده. در صنعت و بازار آن را با نام GFRP می شناسند که از اصطلاح لاتین آن یعنی Glass Fiber Reinforced Polymer گرفته می شود.
این محصول عمدتا به عنوان پوشش و جهت مقاوم سازی مورد استفاده قرار می گیرد. پلیمر به عنوان ماده زمینه ای و الیاف شیشه به عنوان ماده تقویتی آن می باشد. بیشترین مواد پلیمری که در تولید فایبر گلاس به کار می رود شامل اپوکسی ها، وینیل استر ها و پلی استرها است.
در صورتی که در تولید کامپوزیت شیشه، اپوکسی ها به کار روند محصول نهایی قوی تر خواهد بود اما پلی استر ها ضعیف تر هستند.

کامپوزیت شیشه چه ویژگی هایی دارد؟

کامپوزیت شیشه در برابر مواد شیمیایی که خاصیت خوردگی دارند مقاومت مناسبی از خود نشان می دهد. همچنین می تواند دماهای بالا را نیز تحمل کند. این محصول پلیمری در محیط های مرطوب، در برابر تابش مستقیم آفتاب و در آب هم قابل استفاده بوده و نیازی به عملیات خاصی جهت ضد آب نمودن آن نمی باشد.
سبکی کامپوزیت شیشه هم یکی از ویژگی های آن است. چگالی آن در بازه ی 1.2 تا 2.85 قرار دارد. سبکی فایبر گلاس کمک می کند تا حمل و نقلش آسان باشد و عملیات نصب آن با سهولت و بدون نیاز به هزینه خاصی انجام می شود. وجود الیاف شیشه سبب شده تا محصول نهایی به عنوان یک عایق الکتریکی عمل نماید. همچنین نقش عایق حرارتی را هم ایفا می کند.
یکی از ویژگی های جالب توجه کامپوزیت شیشه مقاومت مکانیکی بالای آن است. جالب تر آن که امکان افزایش یا کاهش از هر طرف نیز دارد. در صورتی که این ویژگی در سایر مصالح دیده نمی شود.

کاربرد های کامپوزیت شیشه

کاربردهای کامپوزیت شیشه متنوع بوده و در صنایع مختلف می توان شاهد آن بود. ساختمان سازی و عمران را باید یکی از مهم ترین این صنایع بیان کرد. برای مثال اگر میلگرد گذاری نامناسب باشد، تغییر کاربری سازه مد نظر باشد، ستون ها دچار ترک خوردگی شوند، میلگرد ها دچار خوردگی شوند و مشکلاتی از این دست، می توان از کامپوزیت شیشه استفاده کرد. همچنین به کمک کامپوزیت شیشه می توان بتن را تعمیر و تقویت نمود.
هواپیماها و هلیکوپترهای جنگی را به کمک همین پلیمر اصلاح شده می سازند. چرا که نسبت به فولاد، بسیار سبک تر هستند. صنعت خودروسازی هم جزو مصرف کنندگان عمده آن است. اتاقک ماشین و قاب های صندلی ها از این جنس ساخته می شوند.
صنعت پزشکی هم به منظور ساخت اندام های مصنوعی از آن کمک می گیرد. علاوه بر این، در ساخت کامپوتر، لپ تاپ، چاپگر و.... نیز به کار می رود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۳ فروردین ۰۱
    آراز غلامی :
    خیلی خوبه ولی برای خریدبه چه مغازه ای رجوع کرد؟
    پاسخ
  • ۲۶ فروردین ۰۱
    ایمان راضی زاده :
    خیلی اطلاعات خوبی بود ،فکرنمیکردم که همچین چیزی هم هست ،متشکرم
    پاسخ