ایران ضایعات

کاربرد فلزات در صنعت کاغذ سازی 

کاربرد فلزات در صنعت کاغذ سازی 

مقدمه 

کاغذ با وجود پیشرفت های تکنولوژی و مجازی شدن بسیاری از فعالیت ها، هنوز کاربرد بسیاری دارد. مصرف آن در کشور ما، بالا می باشد. به طوری سرانه مصرف هر نفر بین بیست و دو تا بیست و پنج کیلوگرم بوده و قریب به دو هزار و سیصد واحد صنعتی، مجوز فعالیت در این خصوص را دارند. 

صنعت کاغذ سازی، از فلزات مختلفی به ویژه آهن بهره می گیرد که در این مطلب به آن پرداخته شده است. 

استفاده از آهن در صنعت کاغذ سازی

آهن را باید مهم ترین و پر مصرف ترین فلز در صنعت کاغذ سازی عنوان کرد. چرا که هم از نظر قیمتی، مقرون به صرفه بوده و هم یک فلز فراوان و قابل دسترس می باشد. از طرفی آلیاژهای مختلفی از آن در ترکیب با سایر فلزات ساخته می شود که ویژگی های جدیدی به آن می بخشد و کاربردهای فراوان تری به آن می دهد. علاوه بر این، دمای ذوب آن نسبتا بالا بوده و رسانای گرما هم می باشد. 

عمده ماشین آلات و تجهیزات در کارخانه های کاغذ سازی و همچنین واحد های فرآوری و بازیافت کاغذ، از جنس آهن ساخته می شوند. 

برخی از تجهیزات آهنی در کارخانه های کاغذ سازی

برخی از ماشین آلات و تجهیزاتی که در کارخانه کاغذ سازی استفاده می شوند عبارتند از:

چوب خرد کن:  این دستگاه عمدتا از جنس آهن ساخته می شود. 

غلتک های خشک کن: خشک کردن و صاف کردن، یکی از مهم ترین مراحل تولید کاغذ است که برای این منظور از غلتک ها استفاده می کنند. غلتک های آهنی به خاطر وزن بالا و همچنین رسانا بودن گرمایی، مورد توجه هستند. 

دیگ تهیه خمیر: خمیر کاغذ در مخزنی به نام دیگ خمیرسازی تهیه می شود که می بایست هم رسانای گرما باشد و هم رطوبت را از خود عبور ندهد. به همین خاطر، آهن گزینه بسیار مناسبی برای این کار در نظر گرفته می شود. البته دیگ های آهنی، وزن بالایی هم دارند. 

سرند: این دستگاه قابلیت جدا نمودن چسب، موم و نایلون را از خمیر کاغذ دارد. از آنجایی که آهن، مستحکم بوده و می تواند به شکل مفتول دربیاید، برای این هدف به کار می رود.

آهن خالص یا آلیاژ آهن؟ 

نکته مهمی که باید به آن اشاره شود، کاربرد آلیاژهای آهن به جای آهن خالص در صنعت کاغذ سازی است. چرا که آهن خالص، دچار زنگ زدگی و خوردگی می شود و در محیط های مرطوب، این مشکل می تواند سبب بروز خسارات مالی بسیاری شود. 

استفاده از ورق فولادی در کاغذ سازی

ورق های فولادی به ویژه ورق گالوانیزه که دارای پوشش محافظی از فلز روی بوده، برای جلوگیری از زنگ زدگی، در صنعت کاغذ سازی کاربرد زیادی دارد. 

کاربرد تیتانیوم در کاغذسازی

تیتانیوم که  بیشتر به صورت اکسید تیتانیوم استفاده می شود، شود، برای براق کردن سطوح فلزی، تولید اسکناس های کاغذی و... به کار می رود.  دی اکسید تیتانیوم نیز به عنوان یک عامل فوتوکاتالیست، اهمیت زیادی دارد. 

استفاده از ترکیبات آلومینیوم 

ترکیبات آلومینیوم به ویژه سولفات آلومینیوم هم برای تولید و هم برای تصفیه فاضلاب کارخانه های بازیافت کاغذ و کارتن قابل استفاده است. در ترکیب خمیر کاغذ مقداری از آن استفاده می شود تا سبب لخته شدن آمیز کاغذ گردد و آلودگی های یونی آن را نیز جذب نماید. همچنین پساب تولید شده در این صنعت را به کمک این نمک تصفیه می کنند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲ اسفند ۰۰
    محمد تقوی :
    سلام :عالیه واقعا سطح اطلاعاتی بسیار تاثیرگذاری را ارائه میکنید ازهمه دستانکاران سپاسگذارم همواره موفق باشید M T
    پاسخ