ایران ضایعات

شناخت کلی از کارتن پلاست، کاربردها و ویژگی های آن 

شناخت کلی از کارتن پلاست، کاربردها و ویژگی های آن 

کارتن پلاست چیست؟

کارتن پلاست که با نام های مختلفی از جمله شیت پلاست، پلاست پک، هالوپروفیل شيت، پلاست شيت و...  هم شناخته می شود، محصولی مستحکم و ورق مانند است. ماده اولیه آن را پلی پروپیلن (پ پ) تشکیل می دهد و از قابلیت بازیافت بالا برخوردار می باشد. به همین خاطر، آن را دوست دار محیط زیست می دانند. 

ساختار کلی کارتن پلاستیک به این شکل است که دو ورق مسطح به صورت موازی یکدیگر قرار می گیرند و برای اتصال آنها، صفحات باریک استفاده می شود. 

مشخصات فنی کارتن پلاست

وزن کارتن پلاست: وزن این ورق معمولا بین هشتصد گرم تا سه کیلوگرم بر متر مربع بوده و هر چه گرماژ آن بیشتر باشد، مستحکم تر خواهد بود. 

ضخامت کارتن پلاست: ضخامت های رایج آن بین دو تا سیزده میلی متر است. 

رنگ: تنوع رنگ در بین ورق های کارتن پلاست بسیار متداول می باشد. 

ابعاد کارتن پلاست: ابعاد کارتن پلاست هم متفاوت بوده و عمدتا محدودیتی برای طول آنها وجود ندارد اما عرض آنها را حداکثر، دویست و ده سانتی متر در نظر می گیرند. 

انعطاف پذیری کارتن پلاست: بار الکتریکی ورق های مذکور، تخلیه و بعد از چربی گیری، امکان چاپ طرح های مختلف بر روی آنها فراهم می شود.

ویژگی های کارتن پلاست

برخی از مهم ترین ویژگی های کارتن پلاست عبارت است از:

استحکام کارتن پلاست نسبت به ضربه از مهم ترین ویژگی های آن می باشد. این محصول قابلیت‌ تحمل دما در بازه منفی سی درجه سانتی گراد تا مثبت هشتاد درجه سانتی گراد را دارد. هم نسبت به صوت و هم نسبت به حرارت عایق است. 

این محصول، امکان چاپ داشته و به همین خاطر در تابلو های تبلیغاتی و استند ها به وفور استفاده می شود. امکان شست و شوی این ورق ها وجود دارد. همچنین انعطاف پذیر نیز هستند.

در رابطه با سایر ویژگی های کارتن پلاست باید به وزن کم و سبکی و قابلیت‌ حمل آسان اشاره کرد. ضد آب بودن، ضد اشتعال بودن و ممانعت از گسترش آتش سوزی هم به ویژگی های آن افزوده می شود. این ورق ها از نظر بهداشتی نیز شرایط مطلوبی دارند. 

کارتن پلاست چه کاربردهایی دارد؟ 

کارتن پلاست در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی کاربرد دارد. همچنین صنعت کشاورزی، تبلیغات و چاپ هم از این محصول بهره مند می شوند. به منظور بسته بندی نیز کاربرد گسترده ای دارند. در ساخت سوله، استقبال زیادی از آن می شود. همچنین صنعت خودروسازی نیز از مصرف کنندگان این ورق ها می باشد. 

در ماکت سازی و ساخت لوکیشن های فیلم برداری، معماری داخلی، قالب بندی ساختمان کاربرد کارتن پلاست به چشم می خورد. معمولا سقف ها ودیوار های کاذب از همین جنس هستند. پارتیشن بندی را هم به کمک آنها انجام می دهند. 

مزایای کارتن پلاست 

ویژگی های منحصر به فرد کارتن پلاست سبب شده تا کاربرد آن در صنایع مختلف، مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از آن در ساخت گلخانه سبب می شود هم دما و هم رطوبت خاک حفظ شود. از طرفی مقرون به صرفه و سریع الاجرا هم می باشد. ضد قارچ نیز بوده و این مورد برای تولید محصولات کشاورزی، بسیار حائز اهمیت است.

همچنین از آنجایی که در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم است، و وزن کمی دارد، از طرفی نسبت به ضربه مقاوم است، گزینه بسیار مناسبی برای بسته بندی محصولات مختلف می باشد. 

مزایای کاربرد آن در ساختمان سازی به خاطر قابل شست و شو بودن، سبکی، عدم چسبندگی به سیمان و بتن، سبکی سازه، افزایش مقاومت ساختمان نسبت به زلزله کاملا مشهود است. 

از آنجایی که عایق حرارت است، میزان مصرف انرژی را در لوازم خانگی مختلف مانند یخچال، فریزر، کولر کاهش می دهد. 

خرید و فروش ضایعات کارتن پلاست 

همان طور که در ابتدای بحث اشاره شد، کارتن پلاست قابل بازیافت بوده و کلیه ضایعات آن را به صورت عمده و خرده می توان در سراسر کشور از طریق سایت ایران ضایعات با مدیریت دکتر مجید بخشنده، معامله نمود. 

به این ترتیب، هم این ضایعات، به چرخه تولید مجدد بر می گردند و هم منافع اقتصادی آن عائد خریداران و فروشندگان می شود. برای مشاهده آگهی های خرید ضایعات کارتن پلاست و همچنین فروش آن می توان به بخش خریداران و فروشندگان سایت مراجعه نمود. 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۵ بهمن ۰۰
    محمد علیزاده :
    سلام سپاسمندم مفید بود
    پاسخ
  • ۲۶ بهمن ۰۰
    شهریار(2)تحویل.یزد د رویشی :
    سلام متشکرم عالی بود
    پاسخ
  • ۲۶ بهمن ۰۰
    منصور فرهمند :
    خوب بود ممنون
    پاسخ
  • ۲۷ بهمن ۰۰
    محمد زارعی گویان :
    خیلی ممنون و سپاسگذارم از راهنمایی خوبتون واقعا کاربرد داره برام خیلی به این راهنمایی احتیاج داشتم قدردانی می کنم از شما عزیزان سازندگان برنامه تشکر می کنم
    پاسخ
  • ۲۷ بهمن ۰۰
    محمد کرمی :
    عالی بود ممنون
    پاسخ
  • ۲۷ بهمن ۰۰
    مرتضی صمدی :
    خیلی مفید بود و استفاده کردیم خسته نباشید
    پاسخ
  • ۲۷ بهمن ۰۰
    احمد عباسزاده :
    همیشه دریافت اطلاعات مفید واقع میشه
    پاسخ
  • ۲ اسفند ۰۰
    محمد تقوی :
    سلام : بابت اطلاعات بسیار مفیدوجامع شما واقعا سپاسگذارتانم موفق باشید M T
    پاسخ
  • ۱۴ اسفند ۰۰
    رامین مومنی :
    سلام مفید بود ممنون
    پاسخ
  • ۱۴ اسفند ۰۰
    حسن اوروجی :
    بابت اطلاعاتی که به مخاطب میدید سپاسگذارم. فقط اگر ممکنه یخورده از خطوط تولید انواع صنایع هم اطلاعات بیشتری بدید کمک بزرگی به علاقه مندان به ورود به این صنایع میشه . با تشکر
    پاسخ