ایران ضایعات

انواع ضایعات کارتن و میزان بازیافت پذیری هر یک

انواع ضایعات کارتن و میزان بازیافت پذیری هر یک

مقدمه

ضایعات کارتن جزو فراوان ترین ضایعات به شمار می روند. زیرا کارتن در صنعت بسته بندی کاربرد بسیاری دارد. صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، لوازم خانگی، وسایل دیجیتال و... از مصرف کنندگان این محصول هستند. از آنجایی که نیاز هر صنعت متفاوت بوده، بنابراین طیف متنوعی از کارتن ها تولید می شود. به عنوان مثال برخی با هدف جلوگیری از ضربه و برخی برای بازارپسندی محصول اصلی استفاده می شوند. به همین خاطر تنوع در بین ضایعات کارتن نیز به چشم می خورد.

علت محبوبیت کارتن

قابلیت بازیافت بالای کارتن را می توان از مهم ترین دلایل محبوبیت این محصول دانست. چرا که با بازیافت ضایعات کارتن، مجددا می توان از آن در صنعت بسته بندی استفاده نمود. البته برای صنایع غذایی به سبب حساسیت بالاتر، استفاده نمی شوند.
هزینه کارتن در مقایسه با سایر بسته بندی ها پایین تر بوده و در کارخانجات مختلف به مقدار انبوه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین سازگاری آن با محیط زیست نسبت به سایر بسته بندی ها بیشتر بوده و آلودگی زیست محیطی کمتری را به دنبال دارد. در دسترس بودن کارتن را هم باید به دلایل محبوبیت آن افزود. از طرفی تولید آن نیز آسان بوده و پیچیدگی چندانی ندارد.
قابلیت حمل آسان به سبب انعطاف پذیری و همچنین هزینه کمتر به خاطر سبکی نیز بر محبوبیت کارتن افزوده است.

انواع ضایعات کارتن

ضایعات کارتن عبارتند از:

  • فلوت کارتن
  • لمینت کارتن
  • کارتن یک طرفه
  • کارتن چند لایه
  • کارتن اسپتیک
  • کارتن تاشونده
  • کاتن راه راه یا قهوای
  • مونو کارتن
  • کارتن پنجره ای
  • کارتن بایگانی
  • کارتن پلاست

فلوت کارتن

کارتن های مقاومی که به منظور ضربه گیری به کار می روند و در حالت موجی شکل هستند، فلوت کارتن نامیده می شوند. بسته به میزان موج های کارتن، آنها را به نوع A, B, C, E, F تقسیم می کنند. برای محصولات حساس تر نسبت به ضربه از کارتن هایی که موج بیشتری دارند، استفاده می کنند. قابلیت بازیافت این نوع کارتن مناسب می باشد.

لمینت کارتن

نوع دیگر کارتن ها، لمینت کارتن بوده که عمدتا در مواردی که نیاز به چاپ می باشد مانند صنایع غذایی، مورد استفاده قرار می گیرد. برای این منظور یک لایه روی کارتن چسبانده می شود. قیمت آن بالاتر و استحکام متوسطی دارد. همچنین برای بازیافت، چندان مناسب نیست.

کارتن یک طرفه

کارتن یک طرفه یا همان سینگل فیس، کارتنی متشکل از دو لایه صاف و یک لایه شیاردار در بین آنها می باشد. کاربرد فراوانی داشته و معمولا به شکل رول تولید می شود. کارتنی که دور محصولات می پیچند از همین نوع است. ارزش بازیافت ضایعات کارتن یک طرفه بسیار بالاست.

کارتن های چند لایه

وسایل سنگینی همچون یخچال را با کمک کارتن های سه لایه يا پنج لایه که می توانند وزن زیادی را تحمل نمایند، بسته بندی می کنند. در مقایسه با کارتن یک طرفه، از انعطاف پذیری کمتری برخوردار هستند و بازیافتشان نیازمند مراحل بیشتری است.

کارتن های اسپتیک

کارتن اسپتیک همان کارتنی است که برای بسته بندی نوشیدنی هایی مانند شیر و آبمیوه به کار می رود. هیچ نوع آلودگی در آنها وجود ندارد. معمولا به صورت شش لایه تولید می شوند و یک لایه آلومینیوم هم در آنها وجود دارد. استحکام بالا و عدم نفوذپذیری جزو ویژگی های این نوع کارتن می باشد. بازیافت کارتن اسپتیک نسبتا پیچیده تر است.

کارتن تاشونده

نوع تاشونده کارتن ها را به منظور بسته بندی محصولات کم ورن و سبک استفاده می کنند. کارتن بسته بندی کفش و پیتزا نمونه ای از این کارتن ها می باشد. هر چند کیفیت پایین تری دارند اما جزو پرکاربردترین کارتن ها به شمار می روند. بازیافت پذیری خوبی هم دارند.

کارتن راه راه

کارتن راه راه همان کارتن قهوه ای است که وزن زیادی را تحمل می کند و نسبتا در مقابل ضربه  مقاوم است.

مونو کارتن

نوعی از کارتن ها که در بسته بندی محصولات حساس و صنعتی به وفور دیده می شود، مونو کارتن با استحکام و قدرت ضربه گیری بالا است. دارای ارزش بازیافت بالا بوده و فرآیند پیچیده ای نیاز ندارد.

کارتن پنجره ای

معمولا برای برخی محصولات، در معرض دید قرار گرفتن بخشی از آنها در بازارپسندی و جذب مشتری اهمیت دارد. به همین خاطر کارتن بسته بندی آنها به نحویست که بخشی از آن مثل پنجره، باز است. کارتن لوازم آرایشی و بهداشتی از جمله این کارتن ها می باشد. علت نامگذاری این نوع کارتن، نیز همین موضوع بوده. بازیافت پذیری خوبی هم دارد.

کارتن بایگانی

همان طور که از نام این نوع کارتن مشخص است در بایگانی کاربرد بسیار زیادی دارد. البته امروزه سهم کاغذ و کارتن در بایگانی ها به حداقل رسیده و به همین دلیل تولید این نوع کارتن ها محدود شده است.
کارتن بایگانی هم ماندگاری زیادی دارد و هم می توان وزن زیادی را تحمل کند. از نظر بازیافت نیز ارزش زیادی دارند.

کارتن پلاست

نوع جدیدی از کارتن ها با قابلیت بازیافت صد درصدی، کارتن پلاست است. تنوع رنگی بالایی نیز دارد و توانسته در صنایع مختلف، کاربرد خود را به اثبات برساند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۷ دی ۰۰
    سعید ایمانی :
    خریدار کارتن
    الیاس افشاری پور در پاسخ میگه :
    سلام شما خریدار کارتن صایعات هستید خرید کجا هست کدوم شهر قیمت چند ه اگه درست بیای باهم کار کنیم
    امید مهرانیان در پاسخ میگه :
    روزانه 20 الی 30 تن کارتن موجود است هم فله هم پرس
    رضا محمدی در پاسخ میگه :
    سلام آقای ایمانی بار کارتن شما را با قیمت بالا خریداریم پول نقد پای باسکول
    ابوالفضل یوسفی در پاسخ میگه :
    کارتن های پمپ آب کارگاهی حساب میشه؟
    پاسخ
  • ۲۸ دی ۰۰
    ابراهیم خانی :
    سلام من یک عدد دستگاه پرس کارتن کار کرده برای خرید لازم دارم لطفا تماس بگیرید
    ابوالفضل یوسفی در پاسخ میگه :
    سلام چند کیلو بزنه من دارم خشک 800 کیلو میزنه
    پاسخ
  • ۲۹ دی ۰۰
    شهریار(2)تحویل.یزد د رویشی :
    سلام ممنون از مطالب ارزشمندتان
    پاسخ
  • ۲۹ دی ۰۰
    سید کمال هاشمیان سوته :
    سلام متشکریم از اطلاعات خوبتون
    پاسخ
  • ۲ بهمن ۰۰
    نودرحکمت نوذرحکمت :
    سلام من 2 تن کارتون خشک بسته بندی شده دارم به چه قیمتی برمیدارید؟؟؟
    پاسخ
  • ۲ بهمن ۰۰
    احمد علی یاری :
    سلام برای مجوز جمع آوری و خرید و فروش کارتن و کاغذ به مشکل بسته شون ایسیک صنفی مواجه شدم . راهکاری برای گرفتن مجوز دارید تا کارگاه ما بسته نشه ؟ ممنون
    پاسخ
  • ۳ بهمن ۰۰
    مجید نظرپور :
    دوستان برای احداث کارگاه پرس کارتن باید از چه صنفی مجوز بگیریم؟ و دوستانی که در این مورد تجربه دارن ممنون میشم که منو راهنمایی کنن.
    پاسخ
  • ۱۱ بهمن ۰۰
    قهرمان سعیدی :
    سلام من توضایعات کار میکنم چه جوری میتونم به قیمت خوب بفرشم
    پاسخ
  • ۱۱ بهمن ۰۰
    قهرمان سعیدی :
    میشه آدرس تان را برای من بفرسید
    پاسخ
  • ۱۵ بهمن ۰۰
    مهران اسدی :
    عالیییییییییییی🥀🥀🥀🥀🥀🥀💯💯🙏🏻🙏🏻
    پاسخ
  • ۱۵ بهمن ۰۰
    حمید صحت خواه :
    باسلام قیمت دقیق کارتن ونایلون تمیزفروشگاهی سمت کرج
    پاسخ