ایران ضایعات

مهم ترین دلایل آنادایز کردن آلومینیوم

مهم ترین دلایل آنادایز کردن آلومینیوم

مقدمه

فلزات به رغم کاربرد بسیار زیادی که در صنایع مختلف به ویژه سازه های مختلف دارند، تحت تأثیر مشکلی به نام خوردگی قرار می گیرند که در صورت عدم پیشگیری، خسارات جبران ناپذیری را بر جای می گذارد. هر چند برخی فلزات همچون آهن در مقایسه با آلومینیوم، بیشتر در معرض این خطر قرار دارند، اما حتی آلومینیوم در صورت از دست دادن لایه محافظ خود، با مشکل خوردگی مواجه خواهد شد. آنادایز کردن آلومینیوم، راهی برای برون رفت از این مشکل است.

منظور از آنادایز کردن آلومینیوم چیست؟

آنادایز کردن آلومینیوم، فرآيندي شامل چندین مرحله  است که در نهایت ضخامت لایه سطحی پوششی فلز، تقویت می گردد تا از استحکام کافی در برابر خوردگی برخوردار شود. به عبارتی لایه اکسید ایجاد شده در سطح فلز، مانع از خوردگی آن می شود. جنبه زیباسازی سطحی فلز هم از نتایج این عملیات می باشد.

علت آنادایز کردن آلومینیوم

آلومینیوم با هدف افزایش ماندگاری و طول عمرش آنادایز می شود. این کار نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بروز خسارات مختلف دارد. هر چند که قیمت آلومینیوم آنادایز شده بالاتر از نوع بدون پوشش آن می باشد. اما در مجموع، به خاطر طول عمر بالاتر، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است.
علاوه بر این، پوشش دهی این فلز، سبب می شود که رنگ به سطح آن بهتر بچسبد. همچنین لایه ای که روی سطح آلومینیوم ایجاد می شود تخلخل بالایی دارد که این ویژگی سبب می شود آبکاری آن بهتر انجام شود.
ظاهر درخشانی که در نتیجه فرآيند پوشش دهی ایجاد می شود، استفاده از آن را در دکوراسیون افزایش می دهد. همچنین از دیگر علل آنادایز کردن آلومینیوم می توان به عایق شدن  آن اشاره کرد.

نحوه آنادایز کردن آلومینیوم

همان طور که در بالا اشاره شد، چندین مرحله برای پوشش دهی یا همان آنادایز شدن آلومینیوم انجام می شود که شامل سه بخش کلی قبل، فرآیند و بعد از آنادایز می باشد.

مراحل لازم قبل از انجام آنادایز

قبل از پوشش دهی فلز می بایست هر گونه ناصافی در سطح آن وجود دارد از بین برود و کاملاً یکدست گردد. سپس نوبت به آنیل کردن با بازپخت فلز می رسد. این کار فشار و تنش در سطح آلومینیوم را کم خواهد کرد. در مرحله بعد به کمک برخی محلول ها از جمله اتانول و استون ناخالصی های سطحی را از  بین می برند. امواج فروصوتی نیز برای این منظور کاربرد دارند. در ادامه، الکتروپولیش و اسیدشویی انجام می شود.

فرآيند آنادایز کردن آلومینیوم

برای انجام آنادایز می بایست تجهیزات مورد نیاز آن فراهم گردد. تانک مقاوم به خوردگی که عموما از جنس سرب، پلاستیک و... ساخته می شود، کاتدی از جنس گرافیت، سرب و..، لوله های باد، همزن های مکانیکی از جمله این تجهیزات هستند.
الکترولیت مورد نیاز برای این عملیات، اسید کرومیک، اسید اگزالیک و اسید سولفوریک می باشد. البته ترکیب آنها نیز کاربرد دارد. فلز درون این محلول قرار می گیرد و لایه ای از  اکسید آلیاژ آلومینیوم روی آن قرار می گیرد.

عملیات بعد از آنادایز کردن

بعد از آن که عملیات پوشش دهی آلومینیوم انجام شد، نوبت به رنگ کاری می رسد. همان طور که در بالا اشاره شد با پوشش دهی، رنگ پذیری سطح فلز بهتر می شود.
تخلخل ایجاد شده در سطح آلومینیوم را از آب یا بخار آب و با ایجاد یک لایه اکسید از این بین می برند. همچنین می توان محلول پنج درصدی دی پتاسیم کرومات را برای این منظور نیز استفاده کرد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۵ اسفند ۰۲
    علی فیضیان :
    سلام من یک کوره گردان بوته گرافیتی دارم که المینیوم خشک ذوب میکنم . الان انالیز شمش گرفتم اهنش زیره یکه ولی روی 5/4 مشکلم روی هست حالا باید چکارکنم مشکل از کجاس
    پاسخ