ایران ضایعات

روش های بازیافت ضایعات کاتالیزور خودروها

روش های بازیافت ضایعات کاتالیزور خودروها

کاتالیزور چیست؟ 

کاتالیزور يا همان کاتالیست در اگزوز خودرو ها قرار دارد و وظیفه جذب گازهای سمی ناشی از احتراق سوخت را بر عهده دارد. تقریبا نود درصد گازهای سمی موجود در دود خروجی از این طریق تصفیه می شوند. این موضوع بیانگر ضرورت و اهمیت این قطعه در خودرو ها می باشد.

طبیعتا این قطعه نیز مانند سایر قطعات خودرو، طول عمر مفیدی دارد و پس از آن کارایی خود را از دست می دهد. معمولا بسته به نوع کاتالیزور بین سه تا چهار سال عمر مفید برای آن مطرح می شود. اما با این حال، ضایعات کاتالیزور که عمدتا با نام خاک کاتالیزور هم شناخته می شوند، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. زیرا حاوی فلزات ارزشمندی از جمله پلاتین، پالادیوم و رودیوم است.

ترکیبات موجود در خاک کاتالیزور

همان طور که در قسمت بالا اشاره شد فلزات ارزشمندی مانند پلاتین، پالادیوم و رودیوم در خاک کاتالیزور وجود دارد. البته ممکن است برخی از کاتالیست ها صرفا پلاتین داشته باشند. یا اینکه حاوی پالادیوم و پلاتین یا پلاتین و رودیوم  و یا رودیوم و پالادیوم باشند. عناصر دیگری مانند نیکل، منگنز، آهن، اکسید آلومینیوم، اکسید سیلیسیوم نیز در آنها یافت می شود.

میزان فلزات ارزشمند در خاک کاتالیزور

به طور کلی برای بازیافت ضایعات خاک کاتالیزور مانند هر نوع ضایعات دیگر ابتدا باید توجیه اقتصادی آن بررسی شود. مهم ترین فاکتوری که برای این منظور، ارزیابی می شود، میزان فلزات ارزشمند موجود در کاتالیست ها می باشد. مدل خودرو و شرکت سازنده آن پارامتر مهمی در این خصوص به شمار می آیند. به عنوان مثال میزان فلزات ارزشمند در کاتالیست پژو بیشتر از پراید است. از طرفی خوددر های خارجی در مقایسه با خودرو های داخلی، کاتالیزورهای با ارزش تری دارند.

نحوه بازیافت ضایعات کاتالیزور

برای بازیافت کاتالیزور، معمولا از دو روش استفاده می شود که عبارتند از : روش قالکاری و روش شیمیایی. 

بازیافت کاتالیست به روش قالکاری

روش قالکاری به عنوان رایج ترین روش بازیافت کاتالیزور و بازیابی فلزات ارزشمند از آن، شناخته می شود. برای این منظور ابتدا به کمک بالمیل يا آسیاب گلوله ای، این ضایعات را خرد نموده و آنها را درون کوره قالکاری ریخته تا ذوب شوند. معمولا از اکسید سرب و نقره استفاده می کنند تا فلزات ارزشمند در نقره جمع گردند. بعد از اینکه نقره سرد می شود می توان از طریق روش های شیمیایی فلزات ارزشمند را جداسازی نمود. البته مس می تواند جایگزین اکسید سرب و نقره شود.

بازیافت کاتالیست به روش شیمیایی

روش شیمیایی معمولا بازدهی کمتری نسبت به روش قالکاری دارد. اما به هر حال برای مواقعی که میزان خاک کاتالیزور کم بوده و یا امکان دسترسی به کوره وجود ندارد، قابل کاربرد می باشد.
در این روش نیز خاک کاتالیزور باید آسیاب شود. سپس در اسید نیتریک یا هیدروکلریک اسید حل شود. به این ترتیب اگر فلزات پایه در ترکیب کاتالیزور وجود داشته باشد در اسید حل می گردد.
در ادامه، بقایای آن را درون تیزاب ریخته تا پلاتین و پالادیوم را حل کند. پس از آن باید باید این دو عنصر را رسوب داد. رودیوم هم به صورت حل نشده در محلول نگه داشته می شود.
نکته بسیار مهم که باید یادآور شد، بهره مندی از مهارت کافی برای کار کردن با اسیدهای مختلف است. در غیر این صورت می تواند بسیار خطرناک باشد.

قیمت خاک کاتالیزور

افرادی که قصد خرید خاک کاتالیزور و یا فروش این ضایعات را دارند می توانند آگهی خرید و فروش کاتالیست خود را به صورت رایگان در سایت ایران ضایعات ثبت نمایند.
همچنین قیمت کاتالیست پژویی، کاتالیست پرایدی و کاتالیست خارجی نیز در این سایت موجود می باشد. گفتنی است که قیمت ها به صورت روزانه منتشر می گردند.
فروش خاک کاتالیزور و یا خرید آن با قیمت کارشناسی از مهم ترین مزایای این سایت محسوب می شود. به این ترتیب تا حد امکان از دخالت واسطه های فروش در این معاملات جلوگیری می شود و قیمت های کارشناسی مورد استفاده قرار می گیرد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۳۰ آذر ۰۰
    حسن عبدالله زاده :
    قیمت پلیتن
    محمد محمدی در پاسخ میگه :
    سلام میشه بگین قیمت چند
    پاسخ
  • ۱ دی ۰۰
    محمودمعمارنژاد معمارنژاد :
    افت قیمت در پایان سال میلادی داریم و در سال جدید میلادی و هجری با گرم شدن هوا افزایش بی سابقه را تجربه میکنم
    حميد ميرزايي در پاسخ میگه :
    شما خاك خريد داري بزرگوار
    پاسخ
  • ۲ دی ۰۰
    فقیر احمد براتیان :
    سلام برای فروش آدرس و تلفن میخاستم
    محمد محمدی در پاسخ میگه :
    سلام اگه میشه قیمت بدین
    پاسخ
  • ۲ دی ۰۰
    افشارابراهیمی ابراهیمی :
    سلام خیلی پیچیده است کارهرکسی نیست این مطالب را که من خوندم یه کارخونه میخواد
    پاسخ
  • ۳ دی ۰۰
    محمد محمدی :
    سلام قیمتش چندگیلویی یادانه فروخت میشود
    پاسخ
  • ۳ دی ۰۰
    اصغر سرخوش :
    سلام. قیمت‌ها هر روز بیاد میتونم خرید و فروش کنم
    پاسخ
  • ۴ دی ۰۰
    سید یوسف موسوی موسوی :
    سلام تیر اهن 18 و14 قیمت چند میخرید
    پاسخ
  • ۲۲ اردیبهشت ۰۱
    مهرداد نیک ورز :
    کف قیمت کاتالیزور داخلی و سقف آن چند است
    پاسخ
  • ۲۳ اردیبهشت ۰۱
    ایدا محمدی :
    قیمت کاتالیز مزدا 2000چنده؟
    پاسخ
  • ۱۴ دی ۰۲
    مهدی تیموری :
    سلام وخسته نباشیدبنده خاک کاتالیزوردارم نمی خوام به واسطه هاکه توسایت های مختلف آگهی دارن بفروشم می خوام به شرکت یامعدن اصلی که واسطه هابهش میفروشن بفروشم کاتالیزورمو.خواهشمندم لطفامنوبه شرکت یامعدن اصلی خریدکاتالیزورمعرفی کنید.ممنون وسپاس فراوان
    پاسخ