ایران ضایعات

میزان تولید پسماند و درآمد حاصل از آن در دنیا

میزان تولید پسماند و درآمد حاصل از آن در دنیا

مقدمه

پسماند ها به موازات گسترش زندگی در جوامع مختلف، رشد کرده و به یک معضل زیست محیطی تبدیل شدند. به طوری که خود انسان را در وهله اول، تحت تاثیر مسقیم قرار داده و سلامت آن را تهدید می کردند. بسیاری از جوامع، مدیریت و کنترل پسماندها را از سال ها قبل شروع نموده و با بازیافت آنها، یک صنعت سودده را راه اندازی کرده اند. البته در ایران، هنوز صنعت بازیافت به رشد مطلوب و در خور توجهی نرسیده و طبق آمار و ارقام، درآمد سالانه کشور از این صنعت ده میلیون دلار است. در صورتی که این رقم باید حدود پنج میلیارد دلار باشد.

گردش مالی پسماند در جهان

سازمان بهداشت جهانی گزارشی ارائه کرده است که در آن میزان تولید پسماند جهان در مقیاس روزانه را به طور میانگین 5.3 تن بیان می کند. این رقم در سال 2018، دو میلیارد تن بود. یعنی سرانه تولید پسماند هر نفر در روز، سیصد گرم است. البته این رقم، پسماندهای شهری و صنعتی را هم شامل می شد.
اما در رابطه با بازیافت زباله های تولیدی در جهان، باید گفت هفتاد درصد آنها مورد بازیابی مجدد قرار می گیرند. ارزش مالی آنها بالغ بر پانصد میلیارد دلار است. کشورهای پیشرو در بازیافت توانسته اند ارزش افزوده پسماند بازیافتی را بیشتر از پانزده درصد تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهند.

میزان تولید زباله در ایران

اگر آمار و ارقام مربوط به تولید، گردش مالی و بازیافت زباله را در کشور خودمان با بسیاری از کشور ها و همچنین آمار جهانی مقایسه کنیم، به یک تفاوت فاحش برخورد خواهیم کرد. چرا که میزان تولید این طلای کثیف در کشور حدود پنجاه و هشت هزار تن در روز می باشد که چیزی حدود هشتاد درصد آن مدفون می گردد و به چرخه بازیافت نمی رسد.
سرانه تولید پسماند هر فرد ایرانی تقریبا هفتصد و ده گرم در روز می باشد که نسبت به آمار جهانی، دو و نیم برابر است.

درآمدزایی آلمانی ها از صنعت بازیافت

آلمان از جمله کشورهای موفق در حوزه بازیافت پسماندها و زباله های خود می بخشد. به طوری که توانسته در طول سال، هفتاد میلیارد یورو از این صنعت درآمدزایی کند. شاید مهم ترین عامل موفقیت این کشور را بتوان ترویج فرهنگ بازیافت در بین شهروندان خود عنوان کرد. چرا که تقریبا در همه آپارتمان ها چندین سطل زباله به منظور تفکیک انواع پسماند وجود دارد. همچنین یکی از قوانین آلمان، ملزم ساختن افراد برای تحویل مواد شیمیایی و ضایعات باتری ها به مراکز بازیافت می باشد. عدم انجام این کار، نوعی جرم محسوب می شود.

وضعیت بازیافت در سوئد

سوئدی ها به مرحله ای از موفقیت در صنعت بازیافت و مدیریت پسماند های خود رسیده اند که فقط یک درصد از پسماند های خانگی را بازیافت نمی کنند. سی و شش درصد از مجموع کل پسماند این کشور، بازیافت می شود. یازده درصد آن در تولید کمپوست و کودهای آلی به کار می رود و چهل و نه درصد دیگر با هدف تامین برق، سوزانده می شوند.

نکته جالب تر آنکه این کشور، هر ساله، هشتصد هزار تن زباله از کشور نروژ هم وارد می کند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۷ آذر ۰۰
    سیامک ذوالفقاری :
    باسلام من میخوام تو مزایده شرکت کنم چیکار کنم
    کیارش علیپور در پاسخ میگه :
    سلام،برد ضایعات الکترونیکی شامل برد قدیمی،سی پی یو سوخته و.... به قیمت مناسب
    پاسخ
  • ۲۶ آذر ۰۰
    سعید سخنور :
    متاسفانه در کشور ما ایران پسماندها توسط،شهرداری دفن می شود و حدودا چیزی بین ده یا بیست درصد جمع آوری می شود این یعنی ضربه به اقتصاد کشور
    پاسخ
  • ۲۹ آذر ۰۰
    حسن حسني :
    مدیریت پسماند یعنی حفظ محیط زیست یعنی زندگی
    پاسخ