ایران ضایعات

زلزله ترکیه و اثرگذاری آن بر بازار های جهانی فولاد 

زلزله ترکیه و اثرگذاری آن بر بازار های جهانی فولاد 

بررسی میانگین قیمت های محصولات زنجیره فولاد در بازار های جهانی طی هفته گذشته نشان می دهد که در چین، متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی با عیار شصت و دو درصد، با افزایش تقاضا مواجه شده و قیمت آن به حدود صد و بیست و هشت دلار به ازای هر تن CFR رسید‌. رشد تقاضا برای فولاد، تمایل خریداران برای سنگ آهن را افزایش داده است‌.

همچنین هفته پیش، بازار واردات قراضه در ترکیه، شاهد رونق بیشتری بود. با وجود اینکه قیمت ها تا اواسط هفته از چهارصد و بیست و هفت دلار به چهارصد و هجده دلار رسیدند، بعضی از واحد های تولید کننده فولاد در مناطق زلزله زده این کشور اقدام به خرید بیشتر کردند و قیمت‌ها را به چهارصد و بیست دلار رساندند. تحلیل گران معتقدند که تقاضا در ماه های آینده بالا می رود. چرا که دولت ترکیه قصد بازسازی مناطق زلزله زده را دارد. برآورد می شود که حدود چهار میلیون تن میلگرد برای این منظور لازم باشد. به این ترتیب واردات قراضه و بیلت به ترکیه رو به افزایش خواهد بود و قیمت ها به چهارصد و سی تا چهارصد و چهل دلار خواهند رسید. 

قیمت قراضه صادراتی سنگین کلاس دو ژاپن هم در هفته گذشته، کاهش هشت دلاری را پشت سر گذاشت و به سیصد و نود و دو دلار رسید. همچنین میزان افت قیمت برای قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا حدود سه دلار بود و سبب شد تا هر تن CFR آن چهارصد و چهل و سه دلار قیمت گذاری شود.‌

چشم انداز مثبت برای افزایش تقاضای بیلت در ترکیه  بازار این محصول فولادی را هم صعودی کرده است. به همین خاطر بیلت صادراتی CIS در بازه زمانی مذکور بین پانصد و هفتاد و پنج تا پانصد و هشتاد دلار  قیمت گذاری شد. در بازار واردات چین، قیمت هر تن CFR آن، پانصد و سه دلار و در بازار داخلی به ششصد و یک دلار رسید. 

رشد شش دلاری در بازار واردات جنوب شرق آسیا هم قیمت بیلت را به ششصد دلار رساند. علاوه بر این قیمت بیلت صادراتی ایران هم با پانصد و پنجاه و هشت دلار معامله شد.‌

گزارش ها نشان می دهد میلگرد نیز افزایش قيمت را تجربه کرده است. میزان این رشد در چین، چهار دلار بود و هر تن فوب میلگرد صادراتی را به ششصد و سی و شش دلار رسانده است. 

میلگرد صادراتی ترکیه هم تا سه دلار افزایش یافت و هر تن آن هفتصد و سه دلار معامله شد. دولت ترکیه تلاش می کند تا قیمت میلگرد را ثابت نگه دارد تا بتواند بازسازی مناطق زلزله زده را انجام دهد.  

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )