ایران ضایعات

علت افزایش قیمت ها در روزهای اخیر چیست؟

علت افزایش قیمت ها در روزهای اخیر چیست؟

در روز های اخیر اختلاف قیمت دلار آزاد و نیمایی به حدود پنجاه و شش درصد رسیده است که تقریبا نزدیک به ثبت یک رکورد تاریخی می باشد. شتاب افزایش قیمت در روزهای اخیر زیاد بوده اما با این حال بانک مرکزی بیان کرد که وضعیت، تحت کنترل است و این شرایط پایدار نخواهد بود و قیمت ها کاهشی می شوند.  علت افزایش اخیر قیمت دلار، بازی صرافان است. در واقع آنها می خواهند دلاری که سه هفته قبل با نرخ بالا خریده اند را خالی کنند.

دلیل دیگری که قیمت کامودیتی های مختلف را بالا برده است؛ محدودیت های ناشی از گاز طبیعی  می باشد. زیرا حجم تولید را در بسیاری از شرکت ها کاهش داده، در نتیجه، امکان صادرات وجود نداشته و ارزآوری آنها را محدود نموده است. در نهایت تاثیر نامطلوبی بر نرخ ارز نیمایی داشته و تا سه هفته آینده هم این شرایط ادامه می یابد. 

با توجه به قیمت دلار کامودیتی ها در بازار داخلی و بورس، در حال حاضر، صادرات محصولات، توجیه ندارند.‌

تاخیر در راه اندازی بازار تبادل ارزی هم به وضعیت نابه سامان ارزی کشور دامن زده است. ارز نیمایی رانت پنجاه و شش درصدی داشته و دولت در حذف کردن کالاهای نیمایی و انتقال آنها به سمت بازار  تبادل، تاخیر دارد‌. 

در کنار عوامل فوق، دلایلی همچون برجام را هم باید به این فهرست اضافه نمود. افزایش مهاجرت و تاخیر در راه اندازی بازار امتیاز صادراتی نیز از دیگر عوامل به شمار می روند. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۶ بهمن ۰۱
    فریدون اسدیان :
    سلام ممنون از راهنمای خوبتون بنظرتون مس وبرنج ایا افزایش پیدا میکنه
    مهدی صالح در پاسخ میگه :
    مس و برنج تا سه ماهه اول سال آینده روند صعودی قیمت را در پیش دارد
    علی میرزاقلعه نوی در پاسخ میگه :
    سلام خدمت همکار محترم فلزات زرد و مس تا چه حدی صعودی دارن
    پاسخ
  • ۱۷ بهمن ۰۱
    معراج موسوی :
    سلام هیچ قیمتی پایین نمیادش ...شک نکن
    پاسخ