ایران ضایعات

فولادسازان و معضل جدید صادرات فولادی!

فولادسازان و معضل جدید صادرات فولادی!

شرکت های فولادسازی کشور با معضل جدیدی روبه رو شده اند. به نحوی که اگر محصولات خود را در بازار داخلی بفروشند، حدود نوزده درصد بیشتر سود خواهند برد. چرا که نرخ دلار فولاد در بورس، سی و چهار هزار تومان است. به عبارتی اختلاف نرخ دلار نیما و بازار، سی درصد می باشد.‌

دولت اخیرا مصوبه را تصویب نموده که به موجب آن فولاد سازان می بایست صد درصد ارز را به نرخ نیما یعنی بیست و هشت هزار و پانصد تومان بازگردانند. همزمان محدودیت گاز طبیعی سبب شد تا تولید فولاد کاهش یابد در نتیجه عرضه آن نیز افت نماید. از طرفی به دنبال اختلاف سی درصدی نرخ دلار نیما و بازار، حجم تقاضا افزایش یافت و رقابت در بورس کالا را بالا برد. در نتیجه منجر به کشف نرخی حدود نوزده درصد بالاتر از نرخ نیما شد. به این ترتیب فولادسازان باید ارز را با همین نرخ بازگردانند.

راهکار حل این معضل، کاهش سریع اختلاف بین دلار آزاد و نیمایی است. اگر این سیاست به تصویب نرسد حذف فولاد از مصوبه مذکور می تواند بسیار راهکار باشد.

همچنین می بایست سهمیه گازطبیعی زمستانه برای صنعت فولاد تا بیست و پنج میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد. این سهمیه در حال حاضر پانزده میلیون متر مکعب است. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )