ایران ضایعات

چرا قیمت پی وی سی ها بالا رفت؟

چرا قیمت پی وی سی ها بالا رفت؟

در هفته نخست آبان، بر خلاف اینکه جو آرامی بر بازار حاکم بود و قیمت پایه پی وی سی ها کاهش یافت، اما قیمت ها در داخل کشور افزایش داشتند. محمد ایرانی عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در این رابطه بیان کرد: طی جلسه ای که چند ماه قبل برگزار گردید، پتروشیمی های تولید کننده برای فروش اعتباری، پیش قدم شدند. به این ترتیب که 1.5 درصد از آن را در هر ماه دریافت نمایند. این رقم برای بلند مدت به دو درصد رسید.‌
 در این جلسه قرار شد که سه شرکت پتروشیمی بندر امام، اروند و غدیر به عنوان عرضه کننده PVC به نوبت هر هفته یکی از آنها فروش اعتباری داشته باشند. به عبارتی دو شرکت دیگر نباید در آن هفته، فروش اعتباری داشته باشند.
با وجود این در هفته های اخیر، هر سه شرکت به صورت همزمان فروش اعتباری انجام می دهند. از طرفی قیمت پایه را هم قبول ندارند. همچنین حجم عرضه را از هشت هزار و هشتصد تن به ده هزار و سیصد تن افزایش داده اند.
این شرایط بستری مناسبی را برای خریداران و متقاضیان فراهم کرده و حجم تقاضا را بالا برده است. در صورتی که بازار آرام بوده و قیمت های جهانی هم روند نزولی دارند. حتی برخی از گریدهای پی وی سی مانند s70 و S57  تولیدی پتروشیمی آبادان اگر از چین و کره هم وارد شوند، تقریبا همین قیمت را خواهند داشت.
وی اظهار داشت: تجمیع  گرید بندی ها به رقابتی شدن بازار کمک کرد. به عنوان مثال بعد از اینکه گرید S60 عرضه نشد قرار شد متقاضیان به جای آن s65 بگیرند. با این کار، ظرفیت سه هزار تنی به سهمیه ها اضافه شد. از طرفی به منظور جلوگیری از سهمیه های جدید، به واحدهای جدید، PVC می دهند. با این اوصاف، از فروردین ماه امسال، ده هزار تن عرضه می شد و چهارده هزار تن تقاضا در بهین یاب وجود داشت که به مرور به هجده هزار تن یعنی چیزی حدود دو برابر میزان عرضه رسید.‌ فروش اعتباری هم به تحریک تقاضا کمک می کند که نتیجه آن افزایش قیمت خواهد بود.
ایرانی راهکار تغییر این شرایط را عدم فروش اعتباری سه شرکت پتروشیمی مذکور طی یک ماه عنوان کرد.‌

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )