ایران ضایعات

چالشی که آینده فولاد کشور را تهدید می کند!! 

چالشی که آینده فولاد کشور را تهدید می کند!! 

محمدرضا هوشمند به عنوان یکی از فعالین صنعت فولاد در کشور، تامین سنگ آهن را یک چالش جدی عنوان کرد که می تواند آینده فولاد کشور را تهدید کند. چرا که زیر ساخت های لازم برای این منظور در کشور وجود ندارد. 

همچنین مشکل تامین آب برای صنایع نیز در کشور دیده می شود. مصرف آب در فولاد شامل دو بخش است:

گروه اول، کارخانه هایی هستند که مواد اولیه مورد نیاز خود را از جای دیگری تامین می کنند و آنها را در نزدیکی خود ندارند. از این رو با مشکلات لجستیکی مواجه هستند. 

گروه دوم کارخانجاتی هستند که برای تامین مواد اولیه مشکلی ندارند. به عبارتی کل زنجیره فولاد را در اختیار دارند. چادر ملو و گل گهر نمونه بارز این نوع کارخانه ها می باشند. البته فعالیت های معدنی، رسالت اصلی این کارخانه ها بود که طبق برنامه ریزی ها و صلاح دید وزارت صنعت، معدن و تجارت، به منظور ایجاد ارزش افزوده مطمئن تر، کل زنجیره را در اختیار گرفتند.

با این حال باید گفت این برنامه ریزی ها زمانی از نظر اقتصادی، به صرفه خواهند بود که کل تولید از سنگ آهن به عنوان ماده اولیه تا محصولات نهایی در کارخانه صورت گیرد و صادرات آنها انجام شود در غیر این صورت، می بایست بیشترین توجه روی تامین سنگ آهن و زیر ساخت های لازم، صورت گیرد تا توسعه، نتیجه مطلوب و اقتصادی داشته باشد. 

وی واردات سنگ آهن را برای کشور، یک امتیاز دانست که با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. حتی در صورت عدم توانایی در واردات سنگ های آهن، می بایست سیاست واردات قراضه در پیش گرفته شود. چرا که شرایط فعلی صنعت فولاد کشور از نظر تامین مواد اولیه، نامطلوب و حتی نگران کننده است.

با تمام نگرانی هایی که در این خصوص وجود دارد، شاهد آن هستیم که سنگ آهن کشور، صادر می شود. حتی اقداماتی برای جلوگیری از خام فروشی انجام شد و مجددا صادرات گندله و کنسانتره را به دنبال داشت. 

به این ترتیب، آینده فولاد کشور به تصمیمات امروز مسئولین جهت تامین مواد اولیه این صنعت و جلوگیری از خروج آنها از کشور وابسته است. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )