ایران ضایعات

علت گران شدن آهن و فولاد چیست؟ 

علت گران شدن آهن و فولاد چیست؟ 

بازار آهن و فولاد که تاثیر مستقیمی از نرخ ارز می پذیرد، در روزهای اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف دیگری هم قرار گرفته است. البته چند روزی، انتظار برای وصول نتایج مثبت از سوی وين و مذاکرات هسته ای، سبب شد تا این پارامتر، مهم ترین عامل اثر گذار بر روی قیمت ها باشد. عمدتا قیمت ها ثبات خود را  حفظ کرده و یا اینکه با کاهش اندک همراه بودند. 

اما دغدغه مهمی که قبل از شروع فصل سرما صنعت کاران به ویژه فولادی ها را نگران کرده بود، محدودیت گاز بود که با آغاز سرمای هوا، اعمال شد. این موضوع همانند محدودیت های برق در تابستان، بر تولید و در نتیجه قیمت فولاد اثر گذار بود و آن را افزایش کرد. 

با این حال شدت گیری سرمای هوا در روزهای اخیر، مجددا به قطعی برق این صنایع نیز منجر شد. بنابراین زمینه برای افزایش بیشتر قیمت ها فراهم شد. هر چند این محدودیت همچنان باقیست و مسئولان وزارت نیرو وعده داده اند که تا هفته آتی این مشکل را مرتفع نمایند. 

روز گذشته، شاهد رشد قابل توجه قیمت ها در این بازار بودیم. به طوری که بعضی از محصولات بین دویست تا هفتصد تومان گران تر شدند و این نگرانی را نیز به وجود آورده است که رشد قیمتی ادامه دار باشد. 

وحید یعقوبی، دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد، خسارت ناشی از قطعی برق در سال جاری را شش میلیارد دلار عنوان کرده و کاهش تولید را هشت میلیون تن بیان نموده است. 

تحلیل گران و کارشناسان حتی قبل از اعمال محدودیت های گاز و برق، نوسانات قیمت دلار، مشکلات سامانه بهین یاب و عدم نظارت بر رعایت کف عرضه ها را دلیل آشفتگی این بازار مطرح کرده بودند. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )