ایران ضایعات

ممنوعیت واردات، به نفع صنعت نساجی يا به ضرر آن؟ 

ممنوعیت واردات، به نفع صنعت نساجی يا به ضرر آن؟ 

صنعت نساجی کشور ما با چالش بزرگ ممنوعیت واردات مواجه است. برخی این موضوع را نه تنها مشکل تلقی نمی کنند، بلکه آن را به نفع تولید کنندگان این صنعت می دانند. اما واقعیت آن است که منسوجاتی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، به خاطر عدم پرداخت تعرفه گمرکی، قیمت تمام شده پایین تری دارند و رقابت با آنها سخت می شود. 

تقریبا سالانه 1.8 میلیارد دلار از این منسوجات به کشور وارد می گردد. 

 علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تامین مواد اولیه را از مشکلات این صنایع خواند و گفت: برخی مواد اولیه این صنعت از طریق محصولات پتروشیمی تامین می گردند که در کشور تولید می شوند. ولی برخی دیگر باید از طریق واردات تامین شوند. اما تحریم ها بر مشکلات در این زمینه می افزایند.

 همچنین فرسودگی ماشین آلات این صنعت به عنوان چالش دیگری مطرح می باشد که نوسازی آن ها از الزامات به شمار می رود. هر چند برخی ار تجهیزات بافندگی و ریسندگی از کشور های اروپایی، کره و چین وارد می شوند و نوسازی آن نیاز به برنامه ریزی دارد. واحدهای تولیدی که از دستگاه ها و تجهیزات فرسوده استفاده می کنند، با مشکلات متعدد مواجه هستند. 

  در صورتی که ممنوعیت واردات منسوجات برداشته شود، واردکنندگان می بایست مبلغی از تعرفه واردات را پرداخت کنند، در نتیجه رقابت کالاهای داخلی با آنها آسان تر خواهد شد و تولید کنندگان داخلی هم امکان واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خود را خواهند داشت و با دغدغه کمتری تجهیزات فرسوده را تعویض خواهند کرد. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۸ دی ۰۰
    جواد بیانی :
    با سلام من به تازگی آسیاب بادی زدم انشاالله در کنار دوستان این کارا راه اندازی کنیم
    پاسخ