ایران ضایعات

ثبات در بازار آهن حاکم شده است

ثبات بر بازار آهن حاکم شده است

این روزها، ثبات در بازار آهن و فولاد کشور به چشم می خورد. امروز یکشنبه نوزدهم دی ماه، تغییر محسوسی در قیمت های اعلام شده از سوی عمده فروشان میلگرد نیز دیده نشد. دیروز نیز بیشتر مقاطع فولادی، قیمت قبلی خود یعنی قیمت روز پنج شنبه هفته گذشته را حفظ کردند. اما دلار همچنان، با نوسانات قیمتی مواجه است.

قیمت روز تیرآهن، رنج نوسانات قیمتی امروز متفاوت بود. به طوری که رشد ده تا بیست هزار تومانی برای هر شاخه تیر آهن و همچنین رشد پنجاه تومانی در بخش کیلو فروشی رخ داد. 

در مورد نبشی و ناودانی ایرانی، تغییرات محسوسی اتفاق نیفتاد. اما عمده شرکت های فروشنده پروفیل، کاهش صد تومانی داشتند. پالس های مثبتی که از مذاکرات وین می رسد، یک خوش‌بینی و امید را برای این بازار ایجاد کرده. به همین علت ثبات در آن حاکم شده است. 

البته قیمت دلار و روند معاملات در بورس نیز به ایجاد چنین جوی در بازار آهن آلات کمک می کند. انتظار می رود که این شرایط تا چند روز آینده نیز تداوم داشته باشد.

در رابطه با عرضه محصولات فولادی در بورس باید بیان کرد بنا به شیوه‌نامه ابلاغی، می بایست تمامی محصولات زنجیره فولادی در بورس کالا عرضه شوند. هر چند این طرح، مخالفان و موافقان متعددی داشت. اما شواهد نشان می دهد که صنایع فولادی بیشترین ضرر را متحمل شده اند. چرا که هم می بایست مواد اولیه خود را از بورس خریداری کنند و هم کلیه محصولات خود را در بورس با قیمت گذاری دستوری به فروش برسانند که هیچ یک از این موارد، صرفه اقتصادی ندارد. 

هر چند چنین شرایطی تقریبا از دو ماه قبل تا کنون ایجاد شده است اما آسیب های آن هر روز ملموس تر می شوند. ادامه این روند می تواند بعضی از واحدهای ذوب القایی را فلج نماید. 

از طرفی با هم توجه به اشتغالزایی این صنعت برای حدود ششصد هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم، ناامنی شغلی هم به وجود خواهد آمد.

هر چند این شیوه‌نامه برای حذف دلالان و واسطه های فروش ابلاغ شد اما واقعیت آن است که قیمت گذاری دستوری در بورس در حال افزايش است در صورتی که اساس قیمت‌گذاری در بورس، میزان عرضه و تقاضا است.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )