ایران ضایعات

صنعت بازیافت تا چه اندازه می تواند سودآور باشد؟

صنعت بازیافت تا چه اندازه می تواند سودآور باشد؟

بازیافت زباله و پسماند در برخی از کشور ها به یک فرصت ناب اقتصادی تبدیل شده است. حجم تولید زباله خشک در جهان به 11.2 میلیارد تن می رسد. هر چند برخی از آنها مدفون می شوند. اما برخی کشور ها با بازیافت آنها هم به بهبود شرایط اقتصادی و هم زیست محیطی کمک می کنند.

ترکیه سالانه ششصد میلیون دلار از این طریق درآمدزایی می کند. آمریکا درآمدی صد و ده میلیارد دلاری را برای خود رقم می زند که یازده برابر بیشتر از درآمد کشور ما از صادرات نفت است. هر چند تولید زباله در این کشور بالاست، اما توانسته پانصد و شصت هزار فرصت شغلی مرتبط با صنعت بازیافت ایجاد کند. متاسفانه در ایران، مدیریت درستی در این زمینه صورت نگرفته، به همین خاطر، شاهد رهاسازي آنها در طبیعت و آلودگی های زیست محیطی و همچنین افزایش زباله گردی هستیم.
در ایران، پر رنگ شدن مشکلات اقتصادی، مجال چندانی به دغدغه های زیست محیطی نمی دهد. اما به هر حال بازیافت و دغدغه‌ های اقتصادی غیر مرتبط نیستند. اگر در کشور ما میزان بهره وری  افزایش یابد و از و هدر رفت سرمایه و انرژی جلوگیری شود، رشد اقتصادی نیز حاصل می شود.
از آنجایی که ایران جزو ده کشور برتر تولید کننده فولاد است، بازیافت در حوزه فولاد را می توان مهم ترین بخش در بازیافت عنوان کرد.
گفتنی است که از دهه 1970 به بعد، در آمریکا و کانادا، شصت درصد از محصولات فولادی به چرخه بازیافت باز می گردند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۸ دی ۰۰
    بهادر سهرابی :
    صنعت بازیافت عالی است به شرط انکه مثل الان در حیطه ی چند رانت خوار نباشد
    پاسخ
  • ۸ دی ۰۰
    بهادر سهرابی :
    بگویید هیچ حرفی نزنم 300 حرف مگه میشه توضیح داد ،علی الحساب رانت در این صنعت یعنی یک عده به بازیافت پول میدهند
    پاسخ
  • ۸ دی ۰۰
    بهادر سهرابی :
    تا بازیافت برای آنان کار کند و از افغانها نه جوانان کشور استفاده میکنند و درازای ماندن در ایران و پولی اندک ضایعاتشان را میگیرند و ایرانیها حق این کاررا ندارند
    پاسخ
  • ۸ دی ۰۰
    بهادر سهرابی :
    بنده خودم به ناچار مجبورم از زباله ها درآمد زایی کنم با وجود لیسانس مکانیک گرایش سیالات با 18 سال سابقه. اجناس فقط چند دست میچرخد تا بازیافت شده و مواد اولیه تولید شود
    پاسخ
  • ۸ دی ۰۰
    بهادر سهرابی :
    و با این مواد اولیه تولید شده ی گران مشخصه جنس هم گران تمام میشود
    پاسخ
  • ۹ دی ۰۰
    محمد یوسف زاده :
    اطلاعاتتان عالی بود
    پاسخ