ایران ضایعات

نقش گرانی کاغذ و سلفون بر سلامت جامعه!

 نقش گرانی کاغذ و سلفون بر سلامت جامعه!

گرانی و رشد بی وقفه قیمت ها، تقریبا خبری تکراری است که در سال های اخیر در حوزه های مختلف به گوش می رسد. تبعات بی شمار این گرانی ها نیز به عینه در جامعه دیده می شود. اما متاسفانه گاهی برخی گرانی ها، تبعات جبران ناپذیری را بر جای می گذارند و با سلامت جامعه ارتباط مستقیمی دارند.

یکی از نگرانی هایی که این روزها ایجاد شده تاثیر گرانی کاغذ و سلفون مورد نیاز برای بسته بندی داروها می باشد. به طوری که بسته بندی مواد دارویی با رشد شصت درصدی مواجه شده و همین امر بر قیمت تمام شده دارو اثر می گذارد. مقوایی که برای بسته بندی داروها به کار می رود هم می بایست از نظر بهداشتی بالاترین کیفیت را داشته باشد و هم قابلیت چاپ برای آن مهم است. بنابراین جزو مقواهای گران قیمت به شمار می رود.
طبق گفته رئیس صنف تولید کنندگان کاغذ و مقوا، در پنج سال اخیر، شاهد رشد 800 درصدی در این حوزه بوده ایم. از طرفی کمبود آن، سبب شد تا به صادرات روی بیاوریم. این امر هزینه ها را بیش از پیش گران کرد و بسیاری از شرکت های بسته بندی با مشکلات جدی و حتی ورشکستگی مواجه شدند.
 ابتدای امسال، رشد 30 درصدی کاغذ و 140 درصدی زینک که مورد نیاز صنعت چاپ است رخ داد و نتیجه آن تحمیل هزینه بر صنعت بسته بندی و به تبع آن قیمت دارو داشته است.
سلفون که به منظور افزایش ماندگاری بسته بندی داروها روی آنها کشیده می شود هم با افزایش قیمت مواجه گردیده. از این رو تولید کنندگان تمایل دارند که عمده محصولات خود را صادر کنند و تمایلی به فروش آن در داخل ندارند. به این ترتیب  این عوامل همگی سلامت جامعه را تحت الشعاع خود قرار می دهند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )