ایران ضایعات

فولاد و قراضه در بازارهای جهانی

فولاد و قراضه در بازارهای جهانی

فولاد و قراضه در بازارهای جهانی : باریس چیفتچی رییس دپارتمان مطالعات مواد اولیه در مرکز جهانی فولاد است. او بر این باور است که فضای بازار فولاد در سال‌های اخیر تغییرات زیادی کرده است و افزایش حجم قراضه های فولاد در بازار جهانی و ارتقای سطح تکنولوژی صنعت فولاد و افزایش سطح نوآوری در این بازار باعث شده است تا آینده صنعت فولاد در دنیا تغییر زیادی بکند. وی از این عوامل به عنوان تغییردهندگان بازی در بازار فولاد نام می برد. متن مصاحبه او را با وب سایت مرکز جهانی فولاد در اینجا می بینید:

سوال:شرایط بازار فولاد را کمی تشریح کنید. آیا در سال‌های اخیر ما شاهد افزایش استفاده از قراضه‌های فولادی در دنیا بودیم یا خیر؟

طی دو سال گذشته تقاضا برای فولاد قراضه در بازار جهانی ثابت بود و سهم فولاد قراضه مورد استفاده از فرانید فولاد سازی روند کاهشی داشت. در نتیجه استفاده از کوره های قوس الکتریکی در فرایند تولید فولاد کاهش یافته است زیرا کوره های قوس الکتریکی بیشتر در تولید فولاد با استفاده از قراضه های فولادی کاربرد دارد. هم اکنون سهم کوره های قوس الکتریکی در صنعت فولاد سازی دنیا برابر با25درصد است ولی از آنجا که این روش نسبت به دیگر روش‌ها آلایندگی کمتری دارد تمایل زیادی برای توسعه استفاده از این روش در دنیا وجود دارد و این میسر نیست مگر اینکه استفاده از فولاد قراضه در فرایند تولید بیشتر شود.

سوال: به نظر شما شرایط کنونی بازار فولاد به گونه‌ای هست که عرضه فولاد قراضه در فرایند فولادسازی بیشتر شود؟

مطالعات ما نشان می‌دهد حجم فولاد قراضه موجود در بازار که امکان جمع آوری و ذوب شدن را دارد در سال 2016 میلادی برابر با 700 میلیون تن بوده است و تا سال 2030 میلادی بالغ بر یک میلیارد تن فولاد قراضه در بازار جهانی وجود خواهد داشت. در نتیجه در بازه 15 ساله مورد بررسی ما شاهد افزایش سهم فولاد قراضه در فرایند تولید فولاد و افزایش استفاده از روش قوس الکتریکی خواهیم بود. استفاده از فولاد قراضه در صنعت فولادسازی منافع اقتصادی و زیست محیطی زیادی دارد زیرا باعث می شود تا به جای استفاده ا منابع طبیعی در تولید فولاد از قراضه های فولادی استفاده شود و به محیط زیست آسیب کمتری وارد شود.

سوال: پیشرفت تکنولوژی در صنعت فولادسازی هم چشمگیر بوده است و باعث کاهش انتشار کربن شد. در این مورد چه می گویید؟

در سال‌های اخیر سرمایه گذاری زیادی در افزایش سطح تکنولوژی تولید در صنعت فولادسازی شده است و نتیجه این پیشرفت‌ها را می توان در کاهش تاثیرات منفی زیست محیطی صنعت فولادسازی دید. آمارهای موجود در مرکز جهانی فولاد نشان می‌دهد در فاصله سال‌های 1960 تا 2015 میلادی شدت مصرف انرژی در صنعت فولادسازی کاهش یافته است. در سال 2015 میلادی برای تولید هر تن فولاد 60 درصد کمتر از سال 1960 انرژی مصرف شد و این موفقیت بزرگی برای صنعت فولادسازی محسوب می شود. با توجه به پیشرفت‌های اخیر انتظار می‌رود میزان مصرف در سال‌های آتی هم کمتر شود که هم از طریق کاهش هزینه تولید برای صنعت فولادسازی مطلوب است و هم منافع زیست محیطی زیادی دارد.

سوال: بنابراین شما معتقدید بازار فولاد در سال‌های آتی تغییرات جدی را تجربه می کند؟

به نظر من می‌توان منتشر کاهش انتشار آلاینده ها در صنعت فولادسازی باشیم زیرا استفاده از کوره های قوس الکتریکی، استفاده قراضه های فولادی باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده می شود و پیشرفت تکنولوژی هم این فرایند را تسریع می کند. در واقع بازی در صنعت فولادسازی تغییر خواهد کرد و این تغییر در آینده نه چندان دور قابل مشاهده است.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )