ایران ضایعات

نوسانات بازار مس مفتول و تاثیر آن بر صنعت سیم و کابل

نوسانات بازار مس مفتول و تاثیر آن بر صنعت سیم و کابل

مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت مس مفتول سال 98

 

صنعت سیم و کابل کشور به عنوان یکی از نیازهای دائمی بشر، از پر پتانسیل ترین صنایع رو به رشد در ایران محسوب می شود. اما با بی توجهی های انجام شده در این عرصه شاهد کاهش محصولات تولیدی داخل کشور و کاهش صادرات بوده ایم.

مفتول مسی به عنوان یکی از مواد اولیه صنعت سیم و کابل است و قیمت آن به طور مستقیم بر قیمت نهایی سیم و کابل تولیدی تاثیرگذار خواهد بود.

قیمت مس مفتول در نتیجه معاملات بورس کالا تعیین می شود. با نگاهی به تالار بورس کالای ایران و براساس جدول زیر درمی یابیم که حجم معاملات مس مفتول در سال های اخیر با روند کاهشی مواجه بوده است در صورتیکه قیمت به ازای هر کیلو رشد چمشگیری داشته است.

همانطور که می دانیم قیمت جهانی مس و نرخ دلار نیمایی مهمترین فاکتورها در تعیین قیمت مس در ایران می باشد.

با توجه به کاهش 24 درصدی قیمت جهانی مس بورس لندن ، افزایش قیمت مس مفتول ایران در سال 98 توجیه نمی شود.

پس به بررسی نرخ دلار می پردازیم:

 نرخ دلار نیمایی در سال 98 با 47 درصد افزایش همراه بوده به طوری که از 9000 تومان در ابتدای فروردین به 13400 تومان در پایان سال رسیده است.

لذا با توجه به کاهش قیمت جهانی مس و افزایش نرخ دلار نیمایی، کماکان مس مفتول در تالار بورس کالا با 13 درصد افزایش قیمت همراه بوده است.

بنابراین در حال حاضر نرخ دلار بیشترین تاثیر را در تعیین قیمت مس ایران دارا می باشد.

قیمت مس مفتول

از طرفی با توجه به کاهش میزان حجم معاملات مس مفتول در بورس کالا، تولیدکنندگان صنعت سیم و کابل مجبور به وارد کردن این ماده اولیه می شوند و با توجه به بالا بودن نرخ دلار، محصول تولید شده با قیمت بالایی به دست مصرف کننده می رسد.

این مساله باعث تعطیلی بسیاری از مراکز تولیدی شده و کسانی که همچنان مشغول به فعالیت در این عرصه هستند با کم کردن خلوص مس موجود در سیم و کابل، محصول بی کیفیتی را وارد بازار مصرف می کنند.

با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و عدم تولید سیم و کابل در کشورهای خاورمیانه نظیر عراق، عربستان، افغانستان و پاکستان، ایران پتانسیل بالقوه ای در زمینه صادرات دارد که اگر این پتانسیل، بالفعل شود می تواند علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال بسیاری از افراد، ارزآور بوده و صنعت داخل کشور را در شرایط رکود رونق ببخشد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )