ایران ضایعات

رقابت فولاد و آلومینیوم در تولید اتومبیل

رقابت فولاد و آلومینیوم در تولید اتومبیل

رقابت فولاد و آلومینیوم در تولید اتومبیل :  با توجه به تلاش خودروسازان برای یافتن روش‌هایی برای تولید خودروهایی با آلایندگی کمتر برای محیط‌زیست، سبک شدن خودروها همچنان عملکرد کلی آن‌ها را بهبود بخشیده است. این مقاله به برخی از تحولات جدید در زمینه فولاد و آلومینیوم پراستحکام پیشرفته اشاره می‌کند که در این بازار موردتوجه قرار گرفته‌اند. خودروسازان از قدیم از دو روش برای افزایش عملکرد خودرو استفاده می‌کرده‌اند: افزایش اندازه موتور یا کاهش وزن کلی خودرو. با توجه به این‌که کشورهای بیشتری اقداماتی را در جهت حفاظت از محیط‌زیست انجام داده‌اند و احتمال اعمال ممنوعیت‌هایی برای موتورهای درون‌سوز نیز مطرح شده است، بنابراین موتورهای بزرگتر دیگر انتخاب خودروسازان محسوب نمی‌شود.

با ظهور خودرورهای برقی ، نیاز به کاهش وزن خودرو به‌منظور افزایش عملکرد آن‌ها اهمیت بیشتری یافته است. وزن کلی خودورها باید به‌طور قابل‌توجهی کاهش یابد تا وزن باتری نیز کمتر شود.  کاهش استفاده از مواد کامپوزیتی برای تولید انبوه به‌ دلیل قیمت بالا و پیچیدگی بیشتر در بازیافت کامپوزیت ، خودروسازان در جستجوی انواع جدیدی از فولاد پراستحکام پیشرفته (AHSS) یا جایگزین کردن فولادهای قدیمی با آلومینیوم هستند، فولادهایی که نه‌ تنها در بدنه خودرو بلکه بیش‌ازپیش در شاسی خودرو نیز کاربرد دارند.

مؤسسه داکر وردلدواید (Ducker Worldwide) در گزارش خود با عنوان "میزان آلومینیوم در خودروهای سبک آمریکای شمالی در بازه سال‌های 2016 تا 2028 میلادی"، پیش‌بینی کرد که مجموع میزان آلومینیوم در هر خودرو از 397 پوند در سال 2015 میلادی به 565 پوند در سال 2028 میلادی برسد که 16 درصد از مجموع وزن خودرو به‌شمار می‌رود. یکی از نمونه‌های اخیر در جایگزین کردن فولاد با آلومینیوم در مدل اخیر تاکسی‌های سیاه لندن است. در ساخت جدیدترین مدل این تاکسی‌ها با نام تی‌ایکس (TX) از آلومینیوم استفاده می‌شود تا وزن خودرو به‌طور قابل‌توجهی کاهش یابد.  ساختار تمام آلومینیومی مورد استفاده در تی‌ایکس با چسب‌های مخصوصی بهم متصل شده‌اند و نسبت به بدنه فولادی این خودروها 30 درصد سبک‌تر هستند.

 

شرکت ساپا (Sapa)، تولیدکننده آلومینیوم نروژ، نیز به ‌منظور عرضه مواد مورد یاز ساختار بدنه خودرو برای شرکت تولید خودروهای برقی لندن (LEVC)، کارخانه خود را در ولز بریتانیا بازگشایی کرد. با این حال، در سایر بازارها تولیدکنندگان در حال متعادل‌سازی استفاده از فلزات به‌نفع فولاد هستند. هنگامی که شرکت آئودی (Audi) در سال 1994 میلادی از خودروی A8 خود با بدنه تمام آلومینیومی و سفید رنگ آن رونمایی کرد، این خودرو به‌طورچشمگیری نخستین خودرو با شاسی آلومینیوم در بازار انبوه به‌شمار می‌رفت. هم‌اکنون شرکت آرسلورمیتال تولیدکنندگان فولاد و عرضه‌کننده به شرکت آئودی، اعلام کرده است که مدل A8 سال 2018 میلادی از 40/5 درصد فولاد، 58 درصد آلومینیوم و 1/5 درصد مواد دیگر تشکیل خواهد شد. این میزان با مدل سال 2008 این خودرو مقایسه می‌شود که شامل 8 درصد فولاد و 92 درصد آلومینیوم بود.

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )