ایران ضایعات

 رانت نجومی خرید شمش در بورس

 رانت نجومی خـرید شمش در بـورس

 مدتی است که وزارت صمت، قوانینی را مبنی بر عرضه درون شبکه محصولات مختلف صنعتی از جمله فولاد وضع کرد تا بتواند تعادل را به بازار برگرداند. از این رو قرار شد که محصولات فولادی در بورس عرضه شوند. اما واقعیت آن است که این کار سبب شده که برخی از نوردکاران، سوء استفاده های زیادی از این موضوع ببرند و زمینه رانت خواری برای آنها فراهم گردد. به طوری که در ماه گذشته به 60 میلیارد تومان رسیده است.

سید رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به این موضوع بیان کرد که نظارت دولت در این زمینه کافی نبوده و دولت باید به جای عرضه محصولات نهایی فولادی در بورس کالا، فولاد میانی را عرضه کند و همین سبب ایجاد رانت خواری می شود. به این ترتیب متخلفان به راحتی می توانند سرمایه لازم برای احداث کارخانه در بازه کوتاه را فراهم کنند.

وی افزود صرفاً در ماه قبل، نوردکاران 480 هزار تن شمش خریدند اما فقط 222 هزار تن محصولات نوردی را ارائه کرده اند. در حالی که موظف به عرضه 287 هزار تن بودند. در خوشبینانه ترین حالت این حجم از محصولات فولادی را در بازار به فروش رسانده اند که با در نظر گرفتن 1000 تومان بیشتر نسبت به بورس، حدود 800 میلیارد تومان سود خواهند کرد. این افراد همواره ادعا می کنند شمش ها را به صورت سلف خریده و هنوز به آنها تحویل داده نشده است.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )