ایران ضایعات

ایرادات وارده به طرح فولادی مجلس

ایرادات وارده به طرح فولادی مجلس

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای خطاب به اکبری بالاپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به برخی از جنبه های طرحی که مجلس برای بازار فولاد در نظر گرفته است، ایراد گرفته و برای حل آنها راهکار مناسبی را هم ارائه کرد.

وی ورود مجلس را به مسائل معاملاتی در بالادست زنجیره فولاد، امری غیر ضروری عنوان کرد و نوشت بخش های تولید فولاد مشکلی ندارند، بلکه این توزیع و فروش محصول از مرحله شمش به بعد است که گرفتار مشکلات مختلف شده و مجلس را هم وارد کار نموده است. با این تفاسیر لزومی ندارد که دستورالعمل ها برای کل زنجیره فولاد یعنی از سنگ آهن تا محصولات نهایی صادر شود. زیرا تبعات آن می‌تواند باعث عدم تعادل در بازار سرمایه و سایر بخش‌های اقتصادی شود.

سبحانی همچنین افزود تولیدات صنعت فولاد کشور، 50 درصد بیشتر از نیاز کشور بوده و به راحتی می توان آن را صادر کرد. ولی در این طرح، با صادرات آن مخالفت شده است. در حالیکه فولاد را باید از بعد از نفت، مهمترین عامل ارزآوری برای کشور بیان کرد. این صنعت پتانسیل ارزآوری 6 میلیاردی دلاری را در طول سال دارد. حذف معافیت مالیاتی صادرات فولاد و همچنین عوارض صادراتی بر این زنجیره با اهداف برنامه توسعه مغایرت دارد و سبب می شود تا وابستگی به صنعت نفت بشتر شود.

علاوه بر این، در این نامه آمده است که نباید تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود. زیرا باعث خدشه‌دار شدن روند تولید در صنایع مصرف‌کننده خواهد شد. به همین خاطر پیشنهاد می شود محصولات صنعتی خاص بر مبنای قیمت‌های کشف شده در بورس فقط به کارخانه های تولید کننده به شکل اختصاصی فروخته شود.

اینکه فولادی که مازاد بر عرضه هفتگی در بورس باشد، صرفاً می تواند صادر شود هم ایراد دیگری است که انجمن تولیدکنندکان فولاد به طرح مجلس گرفتند. برای این کار می توان از قبل برنامه ریزی انجام داد و کف عرضه هفتگی در بورس کالا رعایت شود. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیشنهاد داد تا کمیته ای جهت پایش بازار فولاد تشکیل شود و کلیه اعضای کمیته دارای حق رأی باشند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )