ایران ضایعات

افزایش قیمت و کاهش تقاضا در معاملات بورس مس

افزایش قیمت و کاهش تقاضا در معاملات بورس مس

در روزهای اخیر، نرخ ارز نیمایی افزایش یافت و همین موضوع جرقه ای بود تا آتش قیمت ها را شعله ور سازد. در بورس فلزات، معاملات با قیمت پایه بالاتر صورت گرفتند. هر چند انگیزه خرید را کاهش داد اما ارزش معاملات افزایش داشت. این موضوع می تواند مشکلات متعددی برای تولیدکنندگان هم در بر داشته باشد. زیرا چالش های جدی در تامین مواد اولیه را پیش رو دارند.

کاهش تقاضا برای کاتد مس

کاتد مس در هفته آخر شهریور 99 کمتر مورد استقبال متقاضیان قرار گرفت و از 4 هزار تن کاتد مسی که عرضه گردید2480 تن آن به فروش رسید. قیمت پایه آن هم 144 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که در بازه زمانی یک ماهه، رشد 17 هزار تومانی را تجربه کرده است. با این حساب و با توجه به اینکه کف خرید برای این محصول، 20 تن می باشد، تولیدکنندگان صنایع پایین دستی

 مجبور به پرداخت 340 میلیون تومان هزینه بیشتر برای مواد اولیه خود هستند. همچنین در مقایسه با مرداد ماه افزایش 24 هزار و 600 تومانی آن رخ داده است. یعنی تنها طی دو ماه 20 درصد رشد قیمتی را شاهد بوده ایم.

هر چند فعالان اقتصادی عموماً با دو نرخی بودن ارز مخالفت می کنند اما معتقدند یکسان سازی آنها، آن هم با افزایش قیمت ارز نیمایی در زمان کوتاه، صرفاً مانعی برای تامین نقدینگی مورد نیاز جهت خرید مواد اولیه صنایع پایین دستی خواهد بود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )