ایران ضایعات

بررسی عملکرد ایمیدرو در دو سال گذشته

بررسی عملکرد ایمیدرو در دو سال گذشته

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، در دولت یازدهم و دوازدهم حدود 8.7 میلیارد دلار برآورد مجموع سرمایه گذاری های صورت گرفته بود که در مدت دو سال گذشته حدود 55 درصد از آن ها که معادل 4.8 میلیارد دلار می شود محقق شده است.

بر اساس تحلیل های صورت گرفته یکی از دلایل این اتفاق تسریع در تغییر مدل نظارتی ایمیدرو بوده است. در مدت دو سال گذشته ایمیدرو طرح "پایش حوزه تولید و توسعه" را کلید زد. با اجرایی شدن این طرح تعداد جلسات ماهانه برگزار شده به 40 تا 50 جلسه افزایش یافت.

یکی از دلایل افزایش میزان سرمایه گذاری های ایمیدرو در دو سال گذشته را می توان طرح "پایش حوزه تولید و توسعه" را دانست. از زمان ابتدای فعالیت ایمیدرو سالانه حدود 5 تا 9 طرح به مرحله بهره برداری و اجرایی شدن می رسید و تعداد طرح های مورد بهره برداری کمتر به مرز دو رقمی شدن نزدیک می شد اما در دو سال اخیر و با تغییرات حاصله در مدل نظارتی ایمیدرو تعداد طرح های اجرایی رشد چشمگیری داشته به طوریکه در بخش معدنی 16 طرح در سال 97 و 22 طرح در سال 98 مورد بهره برداری قرار گرفتند.

با اجرایی شدن این طرح ها در مناطق مختلف برای حدود 22 هزار نفر به طور مستقیم و 71 هزار نفر به طور غیرمستقیم فرصت اشتغالزایی فراهم شد. اکثر این طرح ها در استان های اصفهان، ایلام، البرز، آذربایجان غربی و شرقی، بوشهر و... اتفاق افتاده است.

در نتیجه سازمان ایمیدرو با گسترده کردن فعالیت های خود در بخش های معدنی و در استان های مختلف توانست در سال گذشته بر روی 27 استان سرمایه گذاری کرده و با سرمایه گذاری های صورت گرفته در 5 ماه ابتدایی سال جاری تعداد استان ها را به 31 مورد افزایش دهد. می توان گفت ایمیدرو تقریبا در تمام استان های کشور پروژه ای را در دست طراحی و اجرا دارد.

عمده طرح های اجرایی شده در حوزه آلومینیوم، آهن و مس بوده است. اکنون سازمان ایمیدرو با سرمایه گذاری بر روی معادنی نظیر زغالسنگ، فولاد، مس، آلومینیوم، سنگ آهن، فولاد، سرب و روی و طلا توانسته حدود 110 پروژه را طراحی کرده و به بهره برداری رساند. این سازمان از سال گذشته با سرمایه گذاری بر روی معادن کوچک به این حوزه نیز ورود کرده و بنا دارد با سرمایه گذاری در این پروژه ها، در طراحی و راه اندازی آن ها نقش مهمی ایفا نماید.

لازم به ذکر است ایمیدرو برای فراهم نمودن سرمایه مورد نیاز راه اندازی هر یک از این معادن، با استفاده از سرمایه انباشته نزد شرکت ها و با توجه به نیاز مالی شرکت های بزرگ دست به طراحی و اجرایی نمودن پروژه های خود زد. لذا در سال گذشته مجموع افزایش سرمایه شرکت های بزرگ حدود 13 هزار و 700 میلیارد تومان برآورد شد. امسال نیز شرکت های فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو با اجرایی کردن این طرح بنا دارند با استفاده از افزایش سرمایه به راه اندازی طرح های توسعه ای شرکت ها کمک نمایند. لذا امسال فولاد مبارکه و مس هر کدام 10 هزار میلیارد تومان، گل گهر 5200 میلیارد تومان و چادرملو 1200 میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهند داشت.

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )