ایران ضایعات

تولید کاغذ از ضایعات سنگ

تولیــد کاغـذ از ضــایعات سنـگ

کاغذ یکی از ملزومات جدانشدنی صنایع چاپ و بسته بندی محسوب می شود. در شرایط تحریم فعلی تولید این کالای اساسی با مشکل مواجه شده زیرا برای تولید آن خمیر کاغذ باید وارد کشور شود. از طرفی افزایش قیمت دلار نیز واردات کاغذ را با محدودیت هایی رو به رو ساخته است.

در چند سال گذشته روشی جایگزین تولید کاغذ شد به طوریکه با استفاده از سنگ به تولید کاغذ پرداختند این تکنولوژی برای اولین بار توسط محققان یزدی مطرح شد که می توانست تاثیر فراوانی بر بازار کاغذ داشته باشد. ضمن اینکه کاغذ تولید شده از سنگ مزایایی نسبت به تولید کاغذ به روش معمول دارد. از جمله:

  • کاغذ تولید شده از سنگ در برابر رطوبت مقاومت مطلوب تری دارد.
  • تولید کاغذ به روش معمولی حدود 80 درصد مصرف آب دارد در حالی که کاغذ تولید شده از سنگ از آهک تهیه شده و نیازی به مصرف آب ندارد.
  • به دلیل سفید بودن مواد اولیه نیازی به استفاده از سفیدکننده نیست. در نتیجه محصول تولیدی سازگار با محیط زیست خواهد بود.

اما نکته جالب توجه این است که در حال حاضر شهرستان محلات قطب تولید سنگ کشور محسوب می شود و هنگام فرایند استخراج و فراوری، ضایعات سنگ و دور ریز آن بسیار زیاد است. هم اکنون با بهره گیری از ظرفیت های موجود و سرمایه گذاری های انجام گرفته در این حوزه زمینه تولید کاغذ از ضایعات دور زیر سنگ در شهرستان محلات فراهم شده است.

محمدرضا ملکی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان محلات با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در این حوزه افزود: هم اکنون با سرمایه گذاری حدود 825 هزار میلیارد ریال در حوزه تولید کاغذ از سنگ کارخانه ای در دست بهره برداری است و تجهیزات مورد نیاز برای تولید کاغذ از سنگ برای این واحد تولیدی خریداری شده ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم حضور متخصصان چینی فرایند نصب این دستگاه ها هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. لازم به ذکر است راه اندازی این واحد تولیدی برای حدود 40 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی خواهد کرد. براساس پیش بینی های صورت گرفته این واحد تولیدی ظرفیت تولید سالیانه 120 هزار تن کاغذ را دارا می باشد.

به گفته ملکی همزمان با طرح مذکور واحد دیگری در حال احداث است و حدود 40 درصد مراحل ساخت آن انجام شده است. ملکی افزود به غیر از دو طرح گفته شده جهت احداث پنج واحد دیگر در این حوزه، زمین اختصاص یافته است.

رئیس اداره صمت محلات در خصوص تامین مواد اولیه واحدهای تولید کاغذ افزود: از آنجایی که محلات قطب تولید سنگ در کشور محسوب می شود، درخصوص تامین مواد اولیه مشکلی پیش رو نخواهد بود و انواع ضایعات سنگ نماها و ضایعات سنگ های تزئینی می تواند به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار گیرد. لذا در شرایط تحریم این روش گزینه ای مناسب برای بهره وری بیشتر، اشتغال زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور محسوب می شود.

عباس سرافرازی محقق و پژوهشگر سنگ های زینتی کشور اظهار داشت در حالی که مراحل فراوری سنگ در سطح جهانی 30 درصد ضایعات دارد این میزان در محلات به 65 درصد می رسد.

وی افزود این میزان ضایعات به دلیل نبود تجهیزات مناسب و نبود بسته بندی مناسب در بازارهای داخلی است که فرایند تولید سنگ را با دور ریز زیاد همراه می سازد. این میزان ضایعات مشکلات محیط زیستی را به همراه خواهد داشت. این محقق در ادامه گفت درست است که وارد کردن تجهیزات تولید کاغذ از سنگ فرایندی هزینه بر خواهد بود. اما در دراز مدت این کار پیامدهای مثبتی برای کشور خواهد داشت. این کار در کنار استفاده مطلوب از ضایعات و دورریز سنگ، از قطع درختان نیز جلوگیری می کند.

عزیز میرزاییان، رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران در خصوص ارزشمندی ضایعات سنگ و استفاده بهینه از آن ها افزود: از آنجایی که 60 درصد نیاز کشور به سنگ از معادن شهرستان محلات تامین می شود، لذا ظرفیت های مناسبی برای تولید کاغذ در این شهرستان موجود است که با ارائه طرح های تشویقی و فراهم آوردن زمینه سرمایه گذاری در این بخش می توان به خودکفایی در تولید کاغذ از سنگ دست یافت.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )