ایران ضایعات

عدم شفافیت بازار تولید لاستیک خودرو

عدم شفافیت بازار تولید لاستیک خودرو

محسن یزدی کارشناس صنعت تایر با اشاره به مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار و به استناد تبصره 4 ماده 8 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: شرکت های تولیدکننده کالاهای اساسی نظیر تایر خودرو می بایست جهت جلوگیری از احتکار و کمبود اقلام اساسی کلیه اطلاعات خرید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها اظهار کنند.

وی افزود کلیه تولیدکنندگان لاستیک های سواری و ناوگان سنگین و نیمه سنگین باید ابتدا در سامانه جامع تجارت، اقلام خود را اظهار نموده و در مرحله بعدی کلیه اسناد مربوط به خرید و فروش آن ها را در این سامانه ثبت نمایند.

یزدی با اشاره به گذشت 8 ماه از این مصوبه عنوان کرد تاکنون تعداد قلیلی از تولیدکنندگان درخصوص اظهار اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت اقدامی کرده اند و تنها بخشی از اسناد خرید و فروش خود را ثبت نموده اند. آمار ثبت شده شامل تنها 1 درصد کل تولیدات تایر کشور می باشد.

این کارشناس صنعت تایر افزود حدود 80 درصد تایرهای سواری تولید داخل است اما به دلیل عدم همکاری تولیدکنندگان با وزارت صمت زنجیره تامین و توزیع تایر سواری به شفافیت لازم نرسیده است. وی افزود با اشاعه این طرح و توزیع سیستمی تایر سنگین و تایر سواری از وقوع احتکار و اختفای این اقلام جلوگیری خواهد شد.

یزدی در خصوص عدم همکاری تولیدکنندگان اضافه کرد: برخی تولیدکنندگان اظهار کرده اند سامانه جامع تجارت با سامانه های داخلی شرکت های تولیدی هم خوانی ندارد. یزدی اشاره کرد: آموزش های لازم استفاده از سامانه برای شرکت های تولیدی ارائه شده و امکانات لازم جهت استفاده هر چه بهتر از سامانه پیش بینی شده است اما با این وجود هنوز هم تولیدکنندگان برای اظهار اطلاعات خود با مشکل مواجه هستند.

یزدی در پایان اشاره کرد با افزایش شفافیت در بازار هرگونه احتکار و اختفا کشف شده و در جهت رفع آن گام برخواهیم داشت.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )