ایران ضایعات

تعیین قیمت کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در هاله ابهام

تعیین قیمت کنسانتره،گندله و آهن اسفنجی در هاله ابهام

روز گذشته جلسه ای با حضور جمعی از معدن کاران و فولادسازان در خصوص تعیین ضریب قیمت کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی برگزار شد. اما در این جلسه معدنی ها پیشنهاد دادند ضریب محصولات میانی فولاد به قیمت جهانی برسد و به صورت زیر تغییر کند:

 

ضریب قیمت کنسانتره: از 16 درصد به 24 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان

ضریب قیمت گندله: از 23.5 درصد به 32 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان

ضریب قیمت آهن اسفنجی: از 50 درصد به 60 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان

 

این در حالی است که فولادی ها عقیده داشتند که تا پایان سال 99 قیمت ها نباید تغییر کند.  فولادی ها پیشنهاد داده اند که قیمت گذاری محصولات باید با محاسبه هزینه های سرمایه گذاری، هزینه تولید و هزینه های حمل و نقل صورت گیرد و هر یک از واحدهای تولیدی براساس هزینه ای که داشتند، سود ببرند. آن ها معتقدند هرگونه افزایش ضریب باعث رشد قیمت محصول نهایی و فشار بیشتر بر مصرف کننده می شود.

لذا به دلیل عدم توافق معدنی ها و فولادی ها این جلسه نتیجه ای در پی نداشت و معاون وزارت صمت اعلام کرد در هفته آینده کارگروهی 5 نفره جهت تعیین ضریب قیمت محصولات میانی حوزه فولاد تشکیل خواهد شد.

در شرایط حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی کشور  به محصولات میانی زنجیره فولاد جهت تولید تیرآهن، میلگرد و... نیاز دارند و وزارت صمت با وضع عوارض 25 درصدی ترمزی برای صادرات این محصولات گذاشته است. هم اکنون  ایران با کمبود 3 میلیون تنی کنسانتره روبه روست، افزایش قیمت ها می تواند بازار صادرات محصولات میانی فولاد را مجدد رونق بخشیده و تمام تدابیر اندیشیده شده قبلی را از بین ببرد.

هم اکنون صادرات سنگ آهن برای معدن کاران سودآورتر است و در صورت اتخاذ تصمیمات نادرست راه صادرات محصولات میانی نسبت به فروش در داخل سودآور تر خواهد شد. این موضوع می تواند برای تولیدکنندگان پایین دستی مشکلاتی را به وجود آورد و آن ها مجبور شوند مواد اولیه خود را با قیمت بالاتری تهیه کنند.

 

با قیمت گذاری جدید محصولات فولادی موافقید؟

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )