ایران ضایعات

حق مالکیت پسماند روی در زنجان به نفع مردم به دولت واگذار شد

حق مالکیت پسماند روی در زنجان به دولت واگذار  شد

زنجان با تولید 80 درصد شمش روی کشور، اولین و بزرگترین تولیدکننده شمش روی شمش رویخاورمیانه محسوب شده و عمده ترین محصول صادراتی زنجان می باشد. حدود 2 هزار تن پسماند روی در شهرک صنعتی استان زنجان تولید می شود. نزدیک به 15 سال است که این پسماندها بلاتکلیف در انبارهای شهرک صنعتی دپو می شدند. اما از آنجایی که این پسماندها حاوی مقادیر ارزشمندی از فلز روی هستند مقرر شد این پسماندها به روستای مرصع منتقل شوند. اما به دلیل بحث بر سر تملک، وضعیت پسماندهای روی در بلاتکلیفی به سر می برد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم پس از مدت‌ها پیگیری، روز سه‌شنبه 16 اردیبهشت بنا براعلام رییس کل دادگستری استان زنجان با رای محاکم قضایی در سالی که به نام "جهش تولید" نامگذاری شده، پسماندهای روی به تملک دولت درآمده و عواید آن باید به نفع مردم استان زنجان هزینه شود

فرامز نیک سرشت در گفت و گو با خبرنگار تسنیم از زنجان، با اشاره به این که بحث مالکیت پسماند روی در مراجع مختلف قضایی در ادوار مختلف عدالت اداری مطرح بود اظهار داشت: با سفر رئیس قوه قضائیه کشور به استان زنجان طی سال گذشته، این مسئله یکی از مطالبات به حق مردم از ایشان بود.
به گفته نیک سرشت با دستور حجت الاسلام رئیسی در نهایت حکم به نفع دولت صادر شد و حق مالکیت این پسماند ها به دولت واگذار شد.

بنابه گفته رییس کل دادگستری استان زنجان، با پیگیری‌های بسیار، 8 میلیون تن پسماند روی پس از 15 سال بلاتکلیفی با رای دستگاه قضا در اختیار دولت قرار گرفت تا 1000 میلیارد تومان ارزش ریالی آن به نفع مردم استان زنجان هزینه شود.

صادقی نیارکی افزود: اقدامات بسیار مهم و قابل توجهی در حوزه پسماند انجام شده که در مرحله اول، اختلاف در مالکیت فیلتر کیک‌های موجود (ماده معدنی که فلزاتی از قبیل جیوه، روی و مس از آن قابل استخراج است) بین دولت و بخش خصوصی بود.

لذا با تعیین تکلیف پسماند روی، مشکلات موجود در حوزه‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارند به زودی مرتفع می‌شود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )