ایران ضایعات

مسئولیت حذف قیمت های نامتعارف به بورس کالا واگذار شد

مسئولیت حذف قیمت های نامتعارف به بورس کالا واگذار شد

کارگروه تنظیم بازار در جلسه نود و سوم خود به تصویب چند مورد اساسی در دستورالعمل تنظیم بازار فولاد پرداخت. اما هیچ خبری از اعمال سقف قیمتی و فرمول های جدید برای قیمت پایه که گمانه زنی های زیادی برای آن انجام شده بود، نیست و این یعنی نقدهای دلسوزانه کارشناسان و مدیران فولادی نسبت به مقررات زدایی از بازار فولاد موثر افتاده است.

براین اساس بند 5 مصوبات این کارگروه حاوی موارد مهمی برای بازار فولاد کشور بوده است.

 در این جلسه پیشنهادات مسئولین در خصوص تنظیم بازار ارائه شد و علاوه بر لزوم تنظیم مجدد دستورالعمل جنجالی تنظیم بازار فولاد مورخ 97/05/01، مقرر شد بررسی این موضوع طبق آخرین مصوبات مرتبط با نحوه اعلام قیمت پایه شمش، مقاطع طویل و ورق گرم طبق موارد زیر اعمال شود.

 

مصوبات بند 5 به قرار زیر است:

  • مطابق مصوبات قبلی، پوشش حداقل 90 درصد تقاضا ( پس از کسر تقاضاهای تکراری که توسط بورس کالا محاسب و اعلام می شود) ضروری است و دستگاه های نظارتی، شرکت بورس کالا و معاوت امور معادن و صنایع معدنی مکلف به برخورد با هرگونه عدم عرضه می باشند.
  • در خصوص حذف قیمت های نامتعارف، مقرر گردید شرکت بورس کالا با استفاده از ساز و کارهای در اختیار نسبت به کنترل نرخ ها و رعایت سقف قیمت ها ( برای شمش، قیمت صادراتی فوب خلیج فارس با احتساب ارز نیما و برای ورق و مقاطع طویل فولادی میانگین قیمت صادراتی فوب خلیج فارس و مرزهای زمینی با احتساب ارز نیمایی) اقدام نماید.

از این رو مسئولیت حذف قیمت های نامتعارف هم به بورس کالا واگذار شده است تا بورس کالا بر اساس ساز و کارهای در اختیار نسبت به کنترل سقف قیمت ها اقدام کند. لذا محتمل است که میزان ابطال مکرر معاملات به حداقل برسد.

بر این اساس هر چند هنوز تا نقطه مطلوب تنظیم بازار فولاد فاصله زیادی باقی مانده اما این مصوبات را باید گامی رو به جلو برای جلوگیری از رانت در بورس کالا ارزیابی کرد.

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )