ایران ضایعات

کاهش حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا

کاهش حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا

سال 99 در حالی تحویل شد که تقریبا کل دنیا درگیر مقابله با ویروس کرونا و کنترل آن بودند.

در اوایل سال 99 کاهش قیمت نفت بر معاملات محصولات پلیمری تاثیر مستقیم داشت به طوری که همزمان با کاهش قیمت نفت و کاهش قیمت جهانی محصولات پلیمری، حجم معاملات بورس کالای ایران تحت تاثیر این جو قرار گرفته و نسبت به هفته آخر سال 98 با کاهش چشمگیری روبه رو شد.

در این خبر تحلیلی به بررسی قیمت پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری، از ابتدای سال تاکنون می پردازیم:

از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون، کاهش 21 درصدی قیمت جهانی پت بطری، افزایش 18 درصدی قیمت دلار نیمایی را خنثی کرده و همچنان شاهد کاهش 6 درصدی قیمت پت بطری در بورس کالا هستیم.

نرخ دلار

در این مدت میزان عرضه و تقاضای پت بطری روند سینوسی را طی کرده به طوریکه در اواخر اسفند ماه به دلیل شروع تعطیلات نوروزی، شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی و افزایش قیمت پت شاهد کاهش حجم معاملات صورت گرفته هستیم.

حجم معاملات پت

 

از آنجایی که پت یکی از مواد اولیه مورد استفاده در ساخت بسته بندی مواد ضدعفونی کننده می باشد، در هفته سوم فروردین با کاهش قیمت آن، میزان عرضه و تقاضا و به طور کلی معاملات آن نسبت به هفته آخر اسفند با رشد 65 درصدی همراه بوده است. 

میانگین پت

اما با شروع ماه مبارک رمضان و ادامه روند کاهشی پت، مجدد با وجود تقاضای زیاد، میزان عرضه کاهش یافته و به طور کلی از حجم معاملات اندکی کاسته شد.

حال با توجه به روند مشاهده شده انتظار می رود اگر قیمت پایه پت از 9100 تومان به روند کاهشی خود ادامه دهد، تولیدکنندگان به دلیل نگرانی از افت بیشتر قیمت ها، از عرضه محصولات خود جلوگیری کرده و حجم معاملات تغییر چندانی نمی کند و یا با شیب ملایمی کاهش پیدا خواهد کرد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )