ایران ضایعات

اثر کرونا بر قیمت جهانی قراضه

اثر کرونا بر قیمت بازار جهانی قراضه

اثر کرونا بر قیمت جهانی قراضه

کشور ترکیه به عنوان یکی از قطب های وارد کننده قراضه فولادی محسوب می شود. این کشور از سال قبل به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه ترجیح داد با استفاده از قراضه، مواد اولیه مورد استفاده صنایع خود را تامین کند.

بخشی از این قراضه ها در داخل ترکیه تولید و بخش اعظمی، از طریق واردات به صنایع این کشور تزریق می شود.

در بهمن ماه سال 98 قیمت هر تن قراضه در بازارهای جهانی با روندی صعودی با قیمت 280 دلار به ازای هر تن معامله شد و از آنجایی که بخش اعظمی از بازار قراضه در انحصار کشور ترکیه است، این کشور تصمیم گرفت با نخریدن قراضه در کاهش قیمت جهانی تا 270 دلار به ازای هر تن سهم گسترده ای داشته باشد.

در این زمان با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی، انبارهای جهانی از قراضه خالی ماند و میزان تقاضا با افت شدیدی همراه شد به طوری که از 270 دلار به ازای هر تن به مقدار کف 4 ساله خود یعنی 207 دلار رسید و این مساله بیش از انتظار ترکیه، قیمت قراضه را کاهش داد.

در حال حاضر قیمت معاملات قراضه در ترکیه با 20 درصد رشد به 249 دلار در هر تن می رسد اما با توجه به خالی شدن انبارها، بازار وارداتی آن با نوسانات زیادی همراه بوده و عرضه کنندگان حاضر نیستند با قیمت های پایین قراضه خود را به خریداران بفروشند. از این رو به نظر می رسد در چنین شرایطی بازار ترکیه به سکونی رسیده باشد که با گذشت زمان و انجام معاملات جدید روند آن مشخص خواهد شد.

در آخر ذکر این مساله الزامی است که با افزایش قیمت قراضه وارداتی، قیمت قراضه داخلی کشور ترکیه نیز افزایش خواهد داشت و با توجه به اینکه ترکیه بزرگترین وارد کننده قراضه آهن در جهان است در آینده نزدیک محتمل است که قیمت قراضه روند رو به رشد خود را دوباره از سر بگیرد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )