ایران ضایعات

برخی نکات حائز اهمیت در خصوص بازار این روزهای فولاد کشور

نکات حائز اهمیت در خصوص بازار این روزهای فولاد کشور

برخی نکات حائز اهمیت در خصوص بازار این روزهای فولاد کشور

- تداوم ادامه افزايش قيمتها در روزهای جاری بطوریکه ضایعات آهن با عبور از مرز 41 درصد(390 تومان)؛ شمش فولادی تا مرز 72 درصد (925 تومان) و بالاخره میلگرد آجدار تا مرز 60 درصد (905 تومان) افزایش قیمت را در سال جاری و در حوزه فولاد کشور تا به امروز رقم زدند.

- در شرایطی شاهد این افزایش قیمت ها هستیم که به استثنای بازار ایران و چین، نرخ شمش در آسیا و منطقه CIS حداکثر در محدوده 500 دلار/تن شنیده میشود. آخرین نرخ شمش چین در روز جمعه و در بازار داخلی این کشور حدود 564 دلار/تن (2150 تومان هر کیلو) بصورت تحویل درب کارخانه شنیده شد که البته این رقم با احتساب 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده داخلی آن کشور اعلام شده است؛ با توجه به متوسط نرخ شمش داخلی ما در روز جاری و در محدوده 2214 تومان؛ بنظر میرسد در حال حاضر گرانترین شمش منطقه آسیا متعلق به بازار داخلی ایران باشد؛ کشوری که خود میرود تا تبدیل به یکی از بزرگترین صادرکنندگان شمش در منطقه شود و این روزها رکورد دار جذاب ترین قیمت پیشنهادی شمش در منطقه است، در بازار داخلی خودش شاهد بالاترین نرخ شمش منطقه آسیایی میباشد.

- یکی از نکات حائز اهمیت شباهت این روزهای سیاست های اتخاذی دولت چین و ایران، تلاش هر دو دولت در جبران برخی کسری ها از طریق حاشیه سود بوجود آمده این روزهای فولادسازان وابسته به دولت بوده که در نوع خود قابل توجه است. مسئله ای که کانال تلگرامی آرمان پیش تر در خصوص چین پیشبینی کرده بود. سناریویی که دولت چین به بهانه آلودگی هوا با تعطیلی فولادسازان القایی و کاهش ظرفیت تولید در بازار داخلی خودش بوجود آورد؛ در ایران هم با چراغ سبزی که دولت به خصولتی ها نشان داد و با سکوت خود در برابر تنظیم تعرفه ها به جهت متوازن نمودن عرضه و تقاضای داخلی، موجبات کاهش پیوسته عرضه کالا توسط فولادسازان خصولتی در بازار داخلی را فراهم آورده؛ تا زمینه رقابت ناسالم برای خرید عرضه محدود این فولادسازان در بازار داخلی با ابزار بورس کالا فراهم گردیده و زمینه افزایش حاشیه سود آنها فراهم شود. البته دولت در توضیح و توجیه این افزایش قیمتها، ارزآوری خصولتی ها را مقدم بر بازار داخلی دانسته و این روند موجود را لازمه ترغیب فولادسازان ما در جهت ورود به بازارهای جهانی می داند.

- در این هنگامه افزایشی؛ تنها نکته امیدوار کننده، ورود و مداخله شورای رقابت در جهت ساماندهی قیمت گذاری و کنترل نرخ ورق رول گرم زیر 5 میلیمتر به واسطه فشار سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل و زنجیره های پایین دستی است که در جدیدترین دستورالعمل خود از یکسو مبنای پایه نرخ عرضه این کالا در بورس کالا را متوسط نرخ جهانی CIS در دریای سیاه تعیین نمود و از سوی دیگر نظارت و کنترل نحوه عرضه این کالا را بدست گرفت. در حال حاضر فاصله قیمتی قابل توجهی بین نرخ بازار داخلی این کالا و نرخ جهانی وجود دارد که امید آن میرود که با ورود شورای رقابت این گپ بوجود آمده به تدریج کاهش پیدا کرده و تعدیل شود.

- وضعیت بوجود آمده در خصوص شمش فولادی هم این روزها، وضعیتی شبیه به ورق فولادی پیدا کرده و میرود تا با رقابت تنگاتنگی که این روزها بین دو حوزه شمش و نورد در اثر خلاء نظارتی بوجود آمده؛ تا ناکجا آباد ادامه پیدا کند؛ بطوریکه سناریوی افزایش قیمت روزانه حدود 20 تا 50 تومان در بین دو حوزه تبدیل به یک فعل روزمره و قابل پیشبینی گردیده است. عامل اصلی تحریک و موفقیت این روزهای این روند بنظر میرسد محدودیت عرضه در سمت عرضه شمش در بازار داخلی بنا بر دلایلی که پیشتر ذکر شد؛ باشد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )