ایران ضایعات

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 46 سال 2016

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 46 سال 2016

سنگ آهن

بازار سنگ آهن هفته قبل پس از مدتی روند صعودی سرانجام متوقف شد و تا پایان هفته پس از تجربه کردن حدود 79.5 دلار که از سال 2011 تاکنون بی سابقه بوده به 73 دلار هر تن سی اف آر بازگشت. کاهش قیمت میلگرد در بورس شانگهای و افت قیمت بیلت در چین علل اصلی کاهش قیمت سنگ آهن بود. البته باید پس از این همه رشد قیمت منتظر اصلاح قیمت می بودیم. قرارداد سنگ آهن در بورس دالیان چین نیز 5 دلار کاهش یافت.

موجودی سنگ آهن فولادسازان چینی بالا رفته و تعداد معاملات نیز هفته گذشته کاهش یافت که بر کاهش قیمت تاثیر گذار بود. موجودی سنگ آهن شرکت های چینی برای 23 روز تولید فولاد کافی است.

قراضه

 هفته گذشته میانگین قیمت قراضه سنگین خلوص 25-75 اروپا 261 تا 263 دلار هر تن سی اف آر ترکیه و در ثبات بود. قراضه 20-80 امریکا و دریای بالتیک 280 دلار هر تن سی اف آر ترکیه به گوش رسید. برخی معتقدند محموله های حمل ژانویه شاید تا سیصد دلار هر تن سی اف آر نیز برسد. قراضه آ3 روسیه نیز 265 دلار هر تن سی اف آر ترکیه بود. هفته گذشته در خاور دور نیز قیمت قراضه سی آی اس در کره 265 دلار هر تن سی اف آر معادل 243 تا 248 دلار هر تن فوب بود و قیمت پیشنهادی جدید تا 275 دلار هر تن سی اف آر نیز رسید. قراضه سنگین کلاس یک امریکا نیز به 285 دلار هر تن سی اف آر خاور دور رسید ولی تمایلی به خرید آن دیده نمی شد. در بازار ژاپن قیمت خرید قراضه سنگین بار درجه 2 دو هفته اخیر 37 دلار هر تن رشد داشت. ظاهرا کاهش عرضه موجب این رشد قیمت شده است. قراضه سنگین بار درجه 2 ژاپن نیز 229 تا 244 دلار هر تن فوب بود و کره ای ها علاقه ای به خرید آن نشان ندادند.

در بازار داخلی امریکا قیمت قراردادهای قراضه نوامبر 35 دلار هر لانگ تن رشد داشته قراضه شرد شده 240 تا 245 دلار هر لانگ تن بود. انتظار می رود در خریدهای دسامبر نیز قیمت قراضه در امریکا 20 تا 30 دلار هر لانگ تن بالا برود.

بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت در هفته قبل به شدت افزایش یافت روز یکشنبه فولاد خوزستان 16 هزار و 700 تن شمش فولاد را در قیمت پایه 1410 تومان فروخت  این معامله به یک باره بازار شمش را به هم ریخت. فولاد خوزستان شرکت مادر برای شمش فولاد است افزایش قیمت از طرف این کارخانه باعث شده تا تعادل بازار  به هم بریزد. در نتیجه تولیدکنندگان شمش همگی قیمت های خود را بالا بردند . قیمت شمش فولاد خوزستان مبنای قیمت آهن اسفنجی، سنگ آهن و گندله است با بالا رفتن قیمت شمش فولاد خوزستان باید منتظر بود و دید که قیمت این کالاها که اکثراً از منابع دولتی تامین می گردد بالا برود، بنابراین احتمال بازگشت قیمت شمش تا آخر سال دور از ذهن است. قیمت شمش در بازارهای جهانی به حدود 400 دلار اف او بی رسیده است در حالی که تقاضا برای آن هنوز وجود دارد. فولاد خوزستان به عنوان شرکت پیش رو از سابقه خوبی برای صادرات برخوردار بوده و اگر شمش را به همین قیمت صادر کند با توجه به جوایز صادراتی و معافیت مالیاتی در صادرات سود بیشتری می برد، ضمن این که فضا برای کارخانجات دیگر به خصوص کارخانجات کوچک برای تولید و فروش مهیا می شود، به دنبال این فروش فولاد خوزستان بیست هزار تن تختال را با قیمت 1486 تومان فروخت. در نتیجه این دو معامله قیمت انواع آهن آلات اعم از ورق یا مقاطع به شدت بالا رفت در کنار آن قیمت بیلت در بازار به یک باره بالا رفت و تا آخر هفته به قیمت 1500 تومان هر کیلو با مالیات ارزش افزوده خواهد رسید این در حالی است که تولید کارخانه های سازنده مقاطع به حداقل خود رسیده است افزایش قیمت بیلت در بورس از یک طرف و محدودیت عرضه از طرف دیگر باعث شد تا قیمت بیلت تا آخر هفته تغییر نکند با این که در اواخر هفته بازار راکد شد و خریدار جدی نبود ولی قیمت های بیلت چه در کارخانجات خصوصی یا دولتی با یک افت 10 تا 20 تومانی بسته به نوع کالا و محل تحویل روبه رو شد. در آخر هفته شمش فولاد خوزستان در بازار تحویل سه روزه هر کیلو 1500 تومان با مالیات ارزش افزوده پیشنهاد می شد از آن جا که قیمت قراضه در اواخر هفته پایین آمد انتظار می رود شمش های تولید شده در کارخانجات خصوصی با کاهش قیمت روبه رو شود. 

مقاطع

 قیمت میل گرد در بورس شانگهای چین هفته گذشته تا 39 دلار افت داشت. ولی قیمت صادراتی کاهش نیافت و در 430 تا 450 دلار هر تن فوب ثبات داشت. ظاهرا روند صعودی دیگر متوقف شده است. در بازار نقدی امریکا قیمت میل گرد 470 تا 480 دلار هر شورت تن درب کارخانه و قیمت وارداتی نیز به طور متوسط 395 دلار هر شورت تن سی اف آر بود. برخی از کارخانه های داخلی قیمت را تا 44 دلار هر شورت تن بالا بردند. در بازار داخلی ترکیه میل گرد تا 12 دلار بالا رفته 435 تا 446 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد. میل گرد صادراتی ترکیه همچنان صعودی است و 430 تا 445 دلار هر تن فوب بود. هفته گذشته مقاطع صادراتی سی آی اس 15 دلار دیگر بالا رفت و حداکثر 410 دلار هر تن فوب بود. در جنوب اروپا میل گرد تا 25 یورو نسبت به اواخر اکتبر بالا رفته 410 تا 420 یورو هر تن فوب شنیده شد.

مقاطع در بازار ایران

قیمت انواع میل گرد به طرز سرسام آوری در هفته گذشته بالا رفت میله گرد روز شنبه صبح با 10 تومان افزایش قیمت هر کیلو کار خود را آغاز کرد و بعد با 20 تومان افزایش مجدد روبه رو شد پس از این افزایش هیجانی بسیاری از کارخانه ها جلوی فروش را بستند، روز یکشنبه که قیمت شمش در بورس با افزایش شدید روبه رو شد قیمت میل گرد تا هر کیلو 100 تومان بالا رفت این روند روز دوشنبه هم ادامه یافت در حالی که تقاضای مصرف کننده نهائی در بازار نبود، میل گرد های خریداری شده توسط بنکدارها به انبارها سرازیر شد. از روز سه شنبه بنکدارها موجودی های خود را به بازار عرضه کردند همین مطلب باعث شد تا روز چهارشنبه شاهد کاهش قیمت بودیم قیمت میل گرد به قیمت اردیبهشت ماه امسال رسیده است و احتمالاً همان سناریوی کاهش قیمت تکرار خواهد شد، اما شدت آن مثل ماه خرداد و تیر نخواهد بود. اکثر دست اندرکاران پیش بینی می کنند که قیمت حداکثر تا 50 تومان کاهش یابد و بعد به ثبات برسد دلیل اینکه قیمت کاهش خواهد یافت عدم وجود تقاضای مصرف کننده می باشد اما از آن جا که قیمت شمش بالا رفته قیمت میل گرد نمیتواند به قیمت های 20 روز قبل برگردد . دو عامل برای کاهش قیمت وجود دارد : اول رقابت بنکدارها که میل گرد خریداری را به بنگاه ها انتقال دادند و سعی در فروش آن ها دارند.د ومین علت تعطیلات هفته آینده می باشد.

دیگر مقاطع هم روند قیمتی مثل میل گرد را تجربه کردند قیمت تیر آهن از اول هفته تا روز سه شنبه رو به بالا بود اما از روز سه شنبه به بعد روند نزولی قیمت شروع شد افزایش قیمت در سه روز اول هفته برای تیرآهن در اصفهان تا 130 تومان هم دیده شد . نبشی و ناودانی هم روند افزایش قیمتی را تجربه کردند و عملاً تا آخر هفته هر کیلو 100 تومان بالا رفتند این افزایش قیمت از روز سه شنبه متوقف شد . اکثر دست اندرکاران انتظار دارند در هفته آینده قیمت نبشی و ناودانی پس از افت قیمت به ثبات برسد ولی قیمت تیراهن در اختیار ذوب آهن اصفهان است.

 

 

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری تحلیلی فولاد( ایفنا)

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )