ایران ضایعات

تولید فولاد به روش ایرانی پرد (PERED)

تولید فولاد به روش ایرانی پرد (PERED)

تولید فولاد به روش ایرانی پرد : هندس عباس‌تفضلی، مدیرعامل شرکت فولاد‌شادگان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، راه‌اندازی این طرح ملی را یکی از بزرگترین افتخارات صنعتی کشور دانست که با تکنولوژی کاملا بومی به سرانجام رسیده است. به گزارش خبرنگار اعزامی پردازش، وی با اعلام اینکه کارخانه تولید آهن‌ اسفنجی شادگان با همکاری شرکت MME، فولاد‌ خوزستان و با تلاش شبانه‌روزی متخصصان به بهره‌برداری رسیده ، قادر است سالانه 800 هزار‌تن آهن‌ اسفنجی تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد. وی پایین بودن مشکلات مربوط به تولید، علیرغم وجود تکنولوژی نو، هزینه‌های پایین نسبت به دیگر تکنولوژی‌ها و تولید محصولی با کیفیت بالا را از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های فولاد‌شادگان دانست.

تفضلی در پاسخ به سوال پردازش مبنی بر این که برخی از کارشناسان، جانمایی این طرح را مشکل‌دار می‌دانستند، ضمن تایید این موضوع گفت: به هر حال سیاستی بوده که قبلا اتخاذ شده ولی اگر کمی جا‌به‌جا می‌شد مانع از تحمیل هزینه‌های 100 میلیارد‌تومانی می‌شد. او ساخت کارخانه فولاد‌سازی طی 24 ماه آینده را از جمله طرح‌های توسعه شرکت عنوان کرد که طی آن، آهن‌اسفنجی تولید شده به شمش تبدیل می شود. این کارخانه از 34 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و مقرر شده است که طی 24 ماه آینده به بهره‌برداری برسد. مدیرعامل شرکت فولاد‌شادگان در پاسخ به سوال دیگر ماهنامه تخصصی پردازش مبنی بر این که برخی کارشناسان معتقدند طرح‌های 7 گانه فولادی به دلیل پایین بودن ظرفیت، اقتصادی نیست گفت: آن چه که مسلم است امروز دیگر طرح‌های زیر یک میلیون‌تن اقتصادی نیست و اگر در ایران طرح‌های زیر یک میلیون‌ تن اجرا می‌شود به دلیل وجود منابع غنی گاز و مواد‌اولیه ارزان است وگرنه چنین طرح‌هایی در هیچ کجای دنیا اقتصادی نخواهد بود. وی افزود: ما در حال مذاکره برای تولید محصول به روش "هات شارژ" و اعمال تغییرات دیگر هستیم تا بتوانیم ضمن حفظ کیفیت، میزان تولید محصول را نیز فزایش دهیم.

مهندس حسن‌کرباسچی، مدیر شعبه ایران شرکت فنی و مهندسی MME در مصاحبه مطبوعاتی با تشریح دستاوردها و اقدامات انجام شده توسط این شرکت در 4 طرح فولاد استانی کشور از جمله طرح فولاد‌شادگان، فولاد سفید‌ دشت، فولاد‌میانه و فولاد‌نیریز را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اینکه در ایران بالغ بر 70 تا 80 درصد فولادسازی‌ها به روش EAF است لذا کشور ما به دلیل دارا بودن ذخایر انرژی، رتبه اول تولید آهن‌اسفنجی در دنیا را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل با توجه به تجربیات بسیار زیاد متخصصان داخلی، تولید فولاد به روش "پرد" می‌تواند از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کند. وی افزود: با توجه به تجربیات بسیار زیاد ‌شرکت‌های بزرگ فولادی و ضرورت جذب مشارکت، عملا طرح‌های بزرگ فولادی با تکنولوژی "پرد"، یکی پس از دیگری در حال بهره‌برداری است. کرباسچی تاکید کرد که این کار در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی توانست وابستگی‌ کشور در تولید ‌فولاد به خارج را از‌ بین ببرد. وی نیاز کشور به آهن‌اسفنجی‌ در طرح جامع فولاد را 50 میلیون تن و میزان تولید را 18 میلیون‌تن اعلام کرد و گفت: با توجه به نیاز شدید کشور به آهن‌اسفنجی، امیدواریم دولت در رسیدن به اهداف مورد نظر، حمایت‌های لازم را اِعمال کند.

کرباسچی حذف یکی از سنگ‌شکن‌ها، تغییر در ریفرمر و... در روش پرد نسبت به میدرکس را از عوامل کاهش مصارف انرژی از جمله آب، برق، گاز و... دانست و گفت: با توجه به موفقیت در پرد و نیز توانمندی‌های موجود، در صدد ورود به بخش‌های مختلف از جمله‌ گندله‌سازی،فولادسازی و... نیز هستیم. او در پاسخ به سوال پردازش در خصوص استقبال دیگر کشور‌ها و صادرات این تکنولوژی گفت: پروژه 300 هزار‌تنی CSTM چین هم‌اینک از مشتریان این تکنولوژی است که در حال رایزنی با آنان در این زمینه هستیم. او اظهار امیدواری کرد با توجه به مشخصات فنی پرد در طرح‌های دیگر، ساخت اولین مگا‌مدول در کشور با هر تکنولوژی را اجرا کنیم. همچنین امیر‌حسین ‌نوری، مدیر واحد اطلاعات و رسانه‌های فولاد‌ خوزستان نیز گفت: راه‌اندازی اولین کارخانه آهن‌ اسفنجی جهان نتیجه تلاش شبانه‌روزی متخصصان فولاد‌ خوزستان بوده است. وی افزود: شرکت صنعت فولاد‌ شادگان، یکی از هشت طرح فولادی مهم کشور برای تولید 800 هزار تن شمش فولاد است و تاکنون بالغ بر پنج‌هزار میلیارد‌ریال از 8800 میلیارد‌ریال هزینه‌های آن، توسط شرکت فولاد‌ خوزستان تهیه و سرمایه‌گذاری شده است. ماهنامه تخصصی پردازش

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )