ایران ضایعات

نگاهی به بازار جهانی تولید و مصرف سرب

نگاهی به بازار جهانی تولید و مصرف سرب

نگاهی به بازار جهانی تولید و مصرف سرب و مسایل حاشیه ای آن : اکثر فلزات، یا در حقیقت تمام مواد اولیه، در حال تأثیرپذیری از فضای یأس موجود در بازار که خواهان اضمحلال بنیادهای عرضه و تقاضا است هستند. سرب نیز از این قاعده مستثنا نیست، اما عملکردی منعطف‌تر نسبت به سایر فلزات پایه از خود نشان داده است، به‌علاوه پیش‌بینی می‌شود که این فلز حداقل و در بدترین شرایط اقتصادی نیز در این جایگاه و موقعیت ثابت باقی می‌ماند.

در طول سال 2015، سرب شاهد کمترین آسیب نسبت به سایر فلزات پایه با شروع سال در قیمت یک هزار و 845 دلار در هر تن و پایان آن در رقم یک هزار و 762 دلار در هر تن بود. در پنجم مه سال قبل قیمت سرب قله دو هزار و 140 دلاری را نیز تجربه کرد، اما برای اکثر 12 ماه سال در کانال 1600 تا 1800 دلاری جا خوش نمود. در زمان نوشتن این مقاله قیمت برای چند ماه بهبود یافته و از قیمت یک هزار و 551 دلار در هر تن در ماه نوامبر به یک هزار و 820 دلار در اواسط فوریه، چیزی در حدود 20 درصد رشد، رسیده است.

تولید سرب دارای دو ویژگی برجسته است که آن را از سایر فلزات متمایز می‌کند: بیش از نیمی از تولید فلز تصفیه‌شده از نوع دست‌دوم ناشی از بازیافت باتری‌ های سربی است، و دومین ویژگی در بخش معدن کاری است؛ این فلز معمولاً ازنظر اقتصادی مؤلفه کوچک‌تری از فلز روی است؛ یعنی اینکه وقتی معادن روی در حالت بیکاری به سر برده و تولید را به دلیل افت قیمت آن کاهش داده‌اند، تولید فلز سرب نیز با کاهش همراه می‌شود. ازاین‌رو وضعیت بنیادی آن از فلز روی تأثیر می‌پذیرد.

عرضه و تقاضای جهانی برای سرب تصفیه‌شده (واحد هزار تن است)
وضعیت سرب در چین (واحد هزار تن است) 

قراردادهای سرب در بازار بورس فلزات لندن (قیمت دلار در هر تن)

سهم فلزات درجه‌ دو افزایش می‌یابد

کاهش متعدد تولید معادن منجر به افزایش سهم بیشتر سرب درجه ‌دو از تولید تصفیه ‌شده گشته است. این میزان 6/58 درصد از تولید در مقایسه با 2/57 درصد سال 2014 را در اختیار دارد. سیستم‌های کاملاً سازمان‌دهی شده بازیافت باتری‌های سربی منجر به عرضه ثابت این فلز بدون تأثیرپذیری از قیمت شده است. طبق آمار انجمن بین‌المللی سرب، حدود 90 درصد از مصرف این فلز در اختیار صنعت باتری‌های سربی اسیدی به‌عنوان قلب بازار سرب است. باتری‌های اتومبیل بزرگ‌ترین بخش مجزا برای باتری‌های سربی با سهم بازاری 58 درصدی هستند.  در اکثر کشورها، این بخش بین حدود 75 درصد برای تعویض باتری‌ها و 25 درصد برای خودروهای جدید تقسیم‌شده است. بازار بزرگ تعویض باتری، سرب را در برابر نوسانات اقتصادی مقاوم‌تر می‌کند، هرچند تعداد خودروها در بازارهای بالغی نظیر آمریکا و اروپا درحال‌ رشد سریع نمی‌باشد. به‌علاوه، باتری‌های سربی در حال بهینه‌تر و بادوام‌تر شدن بوده و تولید آن‌ها در حال تمرکز در کشورهایی نظیر چین و مکزیک است.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )