ایران ضایعات

رشد قیمت جهانی محصولات پتروشیمی

رشد قیمت جهانی محصولات پتروشیمی
در ماه گذشته میلادی، میانگین قیمت محصولات پتروشیمی در بازار سه هزار میلیارد دلاری این محصولات، ۲۰ دلار افزایش یافت. در ماه نوامبر میانگین قیمت هفت محصول اصلی پتروشیمی یعنی پلی اتیلن ، بنزن ، پروپیلن ، اتیلن، پلی پروپیلن، پارازایلین و تولوئن، ۸۰۵ دلار در هر تن بود. همچنین قیمت ها در پایان ماه نسبت به پایان ماه اکتبر 2.2 درصد رشد کرد و این دومین ماهی بود که در آن قیمت های پایان ماه نسبت به پایان ماه قبل رشد نشان داد.

در ماه گذشته میلادی قیمت اتیلن و بنزن حدود 7 درصد افزایش یافت. در مورد اتیلن، کاهش عرضه سبب رشد قیمت ها شد و در مورد بنزن، رشد تقاضا به ویژه در اروپا عامل افزایش قیمتها بود. در ماه نوامبر قیمت نفت و نفتا به ترتیب 8 درصد و یک درصد کاهش یافت اما این کاهش سبب افول قیمت ها نشد زیرا بر تقاضا برای محصولات یاد شده افزود. درباره تداوم این روند تردیدهایی نیز وجود دارد.

اولفین ها

در ماه گذشته میلادی قیمت اولفین ها رشد کرد. قیمت اتیلن و پروپیلن به ترتیب با 7 درصد افزایش یا 52 دلار، و 3 درصد معادل 14 دلار افزایش به 819 دلار و 548 دلار در هر تن رسید. قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن که پلاستیک های تولید شده از اتیلن و پروپیلن هستند، در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه اکتبر کاهش یافت. قیمت جهانی پلی اتیلن با 0.5 درصد افت به 1247 دلار و قیمت پلی پروپیلن با یک درصد افت قیمت به 1105 دلار در هر تن رسید.

محصولات آروماتیک

در ماه نوامبر قیمت محصولات آروماتیک روند یکنواختی را طی نکرد. برای مثال، قیمت بنزن با 7 درصد رشد به 653 دلار در هر تن رسید در حالی که قیمت تولوئن با 1.3 درصد کاهش معادل 8 دلار، به 613 دلار در هر تن رسید. همچنین قیمت پارازایلین ماه پیش با 2.3 درصد کاهش، معادل 18 دلار، به قیمت 755 دلار رسید.

در ماه گذشته میلادی قیمت محصولات پتروشیمی مانند شاخص های مالی روند یکنواختی را طی نکردند. در ماه گذشته، شاخص متوسط صنعتی داوجونز 1.3 درصد افزایش یافت در حالی که شاخص بورس لندن تغییری نداشت و شاخص نیکی 225 بورس ژاپن 3.5 درصد رشد کرد.

در ماه های اخیر قیمت محصولات اصلی پتروشیمی در کل کاهش یافته اند و این کاهش حاصل افول قیمت نفت و نیز ضعف اقتصاد جهان است که از تقاضا برای این محصولات می کاهد. بخش تولید کارخانه ای در آمریکا و چین رونق قابل ملاحظه ای ندارد و همین امر سبب شده مصرف محصولات پتروشیمی کمتر شود.

تحلیلگران معتقدند ضعف اقتصاد جهان در سال آینده میلادی ادامه می یابد و این عاملی برای پایین باقی ماندن قیمت مواد خام از جمله محصولات پتروشیمی است. همچنین پیش بینی ها درباره قیمت نفت امیدبخش نیست زیرا بازار با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه است. مازاد عرضه نسبت به تقاضا برای نفت در سال آینده میلادی بیش از یک میلیون بشکه خواهد بود. اگر اوپک تغییری در سقف تولید خود ندهد و وضعیت اقتصاد جهان به همین شکل کنونی باقی بماند، قیمت نفت در محدوده کنونی نوسان خواهد داشت.

جهان سهم                   

نخستین وبسایت خبری نحلیلی بازارهای جهان

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )