ایران ضایعات

نوسانات بازار دلار چگونه مدیریت می شود؟

نوسانات بازار دلار چگونه مدیریت می شود؟

در هفته گذشته دلار 4 روز افزایش و 2 روز کاهش یافت. اما سرعت رشد دلار بسیار بیشتر از روزهای کاهشی آن بود. از مجموع ۶ روز کاری هفته گذشته، دلار چهار روز افزایشی داشت و دو روز کاهشی. با این حال سرعت رشد دلار بسیار بیشتر از روزهای کاهشی آن بود.

به گفته فعالان افزایش نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین عواملی بود که به افزایش قیمت دلار کمک کرد.

هفته گذشته برای مدیریت نوسانات بازار دلار نرخ صراف های منتخب به نرخ بازار نزدیک شد تا مانع تقاضای آربیتراژی شود. به طوریکه قیمت دلار صرافی از 18 هزار 950 تومان در اوایل هفته به 22 هزار و 400 تومان در پایان هفته رسید. این اتفاق باعث شد که در انتهای هفته فاصله قیمت بازار آزاد و صرافی ملی به صفر برسد.

باید دید در هفته جاری این استراتژی در نهایت منجر به مدیریت قیمت‌ها خواهد شد یا رشد دلار ادامه پیدا خواهد کرد. برخی فعالان باور دارند، برای اینکه این تاکتیک موثر واقع شود، نیاز است که تزریق حواله درهم نیز صورت بگیرد.

این در حالی است که یکی از اعضای کمیسیون مجلس بیان کرد در کشور کمبود ارز نداریم. ارزها در بازار دلالی در حال جابجا شــدن است،

یه عقیده مسلم صالحی یکی از ضعف های مهم مجلس دهم و دولت عدم نظارت بر بازار است. وی اضافه کرد: تقنین و نظارت دو وظیفه اساسی دولت است. اگر در حوزه های مختلف قانون وضع شود اما نظارتی بر روی آن نباشد، نابسامانی در بازار زیاد خواهد شد.

این اتفاقی است که در بازار ارز رخ داد.

صالحی درباره نوســانات بازار ارز خاطرنشان کرد: ارز در بازار یا در دست مردم است یا در دسـت واسطه. اینگونه نیســت که کمبود ارز داشته باشــیم، ارز داریم و به اندازه کافی ارز در کشــور وجود دارد، ولی این ارزها در بازار دلالی در حال جابجا شدن است.

وی افزود در این خصوص می توان از تجربه کشور ترکیه استفاده کرد. اگر دولت اعتماد از دست رفته مردم را به خود جلب کند، مردم ارزهای خود را در اختیار دولت قرار می دهند و این راه می تواند راهگشا باشد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )