ایران ضایعات

فرصتی طلایی برای تولیدکنندگان کاغذ

فرصتی طلایی برای تولیدکنندگان کاغذ

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در خصوص افزایش قیمت کاغذ عنوان کرد: در وضعیت فعلی بازار و عدم حمایت دولت تولید کارخانه های داخلی تولید چاپ و تحریر صرفه اقتصادی ندارد و شاهد تولید جدی کاغذ روزنامه و تحریر نیستیم.

دولت در سال 97 کاغذ را در لیست کالاهای وارداتی قرار داد و در حالیکه توانایی تولید کاغذ در داخل کشور فراهم بود، واردات کاغذ رونق گرفت و چرخ تولید کاغذ در ایران نچرخید.

در شرایط فعلی شاهد افزایش قیمت کاغذ هستیم. از یک طرف تکلیف اختصاص ارز دولتی به کاغذ فرهنگی مشخص نشده و از طرف دیگر ارز نیمایی به واردات کاغذ تاکنون اختصاص نیافته است. از سوی دیگر افزایش بهای دلار قیمت تمام شده کاغذ وارداتی را بالا برده و کاغذ زیر 300 هزار تومنی حالا به 400 هزار تومان رسیده است.

اکنون کشور با کمبود 300 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر مواجه است و تولید کاغذ باید در همه بخش های کشور اولویت قرار گیرد. در این صورت زمینه خودکفایی تولید داخل فراهم می شود.

در این خصوص جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به اولویت دادن تولید در کشور تاکید کرد. اما تا زمانی که دستورالعمل شفاف و حمایت های لازم نباشد چرخ تولید کشور می لنگد.

 

روغنی درباره کمبود 300 هزار تنی کاغذ تحریر و چاپ عنوان کرد با توجه به افزایش قیمت ارز استفاده از تولیدات داخلی برای مصرف کننده مقرون به صرفه تر است .‌ این مهم فرصتی مناسب برای ورود تولیدکنندگان کاغذ فراهم می کند تا بتوانند حاشیه سود مناسبی را نصیب خود کنند و در شرایط اقتصادی فعلی سودآور باشند. 

به گفته ابوالفضل روغنی هم اکنون سود مناسب در تولید کاغذ تحریر و کاغذ روزنامه است. تولید چاپ و تحریر نیاز اصلی بازار است و واردات آن فعلا پاسخ نیاز داخل را نمی دهد. در نتیجه این بازار آینده خوبی داشته و حاشیه سود مناسبی را نصیب تولیدکننده می کند.

‌ اگر در همه بخش‌های کشور و نظام تولید مورد توجه قرار گیرد در مدت کوتاهی می‌توان به خودکفایی در زمینه دست یافت.

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )