ایران ضایعات

صادرات صنعت فولاد به کرونا مبتلا شد

صادرات صنعت فولاد به کرونا مبتلا شد

حدود دو سال پیش آمریکا از برجام خارج شد و صنعت فولاد ایران مورد حجمه تحریم های آمریکا قرار گرفت. با وجود تمام دست اندازهای پیش رو عملکرد صنایع فولاد رشد 10 درصدی شمش را در سال قبل نشان می دهد. همچنین تولیدات فولادی شاهد رشد 6 درصدی بود. آهن اسفنجی نیز شاهد رشد 6 درصدی در سال گذشته بود.از طرفی در سال 98 صادرات فولاد، با رشد 22 درصدی همراه بود.

آمریکا در آبان ماه سال 97 شرکت فولاد مبارکه را به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده فولاد کشورمان تحریم کرده بود و پس از آن نیز در اواسط دی ماه همان سال برخی دیگر از شرکت ها را از جمله "فولاد صبا"،  "فولاد هرمزگان"، "فولاد اصفهان"، "فولاد کاوه جنوب"، "فولاد آلیاژی ایران"، "فولاد خوزستان" و "شرکت آهن و فولاد غدیر"، "آهن و فولاد ارفع" و شرکت های صنعتی و معدنی  "شرکت صنعتی و معدنی گل گهر"، "شرکت صنعتی و معدنی چادرملو"، آلومینیوم سازان و مس، "شرکت آلومینیوم ایران"، "شرکت آلومینیوم المهدی"، "شرکت ملی مس ایران" را به فهرست شرکت های تحت تحریم خود افزوده بود.

تیرماه امسال وزارت آمریکا از تحریم هشت شرکت جدید مرتبط با ایران خبر داد که بین این شرکت ها نام چهار شرکت غیرایرانی به چشم می خورد. بین این شرکت ها، نام چهار شرکت ایران از جمله شرکت "سنگ آهن مرکزی ایران" و چهار شرکت غیرایرانی که در امارات، آلمان و هنگ کنگ به ثبت رسیده اند دیده می شود. تحریم های پیاپی تلاشی است از سوی آمریکا برای از پا درآوردن ایران.

به گفته فعالان صنعت فولاد قوانین دست و پاگیر داخلی بیشتر از تحریم های خارجی جلوی پای فولادسازان سنگ اندازی می کند. با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای کشوری صادرات صنایع فولاد در دو ماه ابتدایی سال 99 کاهش چشمگیری پیدا کرد. آمارهای انجمن فولاد نشان می دهد تولید محصولات فولادی در فروردین 98 به نسبت فروردین پارسال با کاهش 8 درصدی روبه رو بوده است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه ای اعلام کردند در حالی که علاوه بر تحریم ها، بحران کرونا محدودیت های خارجی پیش روی صادرات فولاد ایران را به حداکثر رسانده، فرآیندهای محدودکننده متعدد داخلی از جمله دریافت مجوزهای محموله از وزارت صمت و همچنین الزام به عرضه های سنگین فولاد در بورس کالا، باعث شده تا صادرات به سخت ترین امور واحدهای تولیدی فولاد کشور تبدیل شود.

انجمن فولاد در نامه هشدارآمیز سه درخواست را وزارت صمت مطرح کرده بود:

  • تمامی محدودیت های صادراتی آهن و فولاد کشور به فوریت مرتفع گردد
  • توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه تنظیم بازار در اولویت قرار گیرد
  • مشوق های صادراتی وضع و به سرعت اجرایی گردد.

 

نگاه کارشناسانه به موضوع نشان می دهد که در شرایط جاری شاید راه حل این باشد که درخواست سه گانه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در حوزه صادرات فولاد عملیاتی شود تا کشور بیش از این از کاهش صادرات فولاد متضرر نشود. کاهش صادرات فولاد و محدودیت های صادراتی، تهدیدی برای صنعت فولاد در سال جهش تولید است و در شرایط فعلی رکود کشور اگر کاهش صادرات تداوم یابد، تولید فولاد کشور نزولی خواهد شد.  

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )