ایران ضایعات

اوضاع و احوال عجیب بازار سنگ آهن

اوضاع و احوال عجیب بازار سنگ آهن
قیمت سنگ آهن نسبت به پایین ترین میزان خود که پایان سال پیش مشاهده شد حدود ۱۰۸ درصد افزایش یافته و عملا دو برابر شده است. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد، ۸۶ درصد رشد داشته و اکنون در سطح ۸۰ دلار یعنی بالاترین مقدار در سه سال اخیر قرار دارد. اما چه دیدگاه هایی درباره افق بازار وجود دارد. در ادامه به بررسی علل رشد چشمگیر قیمت ها پرداخته و به آن چه تحلیلگران درباره وضعیت بازار در آینده بیان کرده اند اشاره خواهیم کرد. روند افزایش قیمت سنگ آهن از اواسط سال جاری آغاز شد اما در هفته های اخیر سرعت آن بسیار زیاد شده است. نخستین عاملی که سبب رشد شدید قیمت ها شده پیشبینی افزایش مصرف است. دونالد ترامپ که هفته پیش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد، بارها وعده داده برای کمک به رونق اقتصادی به جای اجرای سیاست های حمایتی پولی از جمله کاهش نرخ های بهره، از سیاست های مالی یعنی تخصیص بودجه برای توسعه زیر ساخت ها استفاده خواهد کرد. اجرای این برنامه ها به معنای رشد مصرف فولاد و سنگ آهن است. قرار است طی ده سال هزار میلیارد دلار صرف توسعه انواع زیرساخت ها شود.

دومین عامل رشد قیمت سنگ آهن، افزایش قیمت فولاد و زغال سنگ است. تولیدکنندگان فولاد در چین مجبور هستند برای بالا بردن بهره وری از سنگ آهن با عیار بالا استفاده کنند در نتیجه تقاضا برای سنگ آهن افزایش یافته است.

و سومین عامل رشد قیمت ها، رونق بخش ساخت و ساز در کشور چین است. اجرای پروژه های زیرساختی در این کشور از سال پیش سرعت بیشتری گرفته و انتظار میرود دولت مجبور باشد این برنامه ها را ادامه دهد.

اما آیا رشد قیمت سنگ آهن ادامه پیدا خواهد کرد؟ در این باره باید به چند نکته اشاره کرد. نکته نخست این است که برنامه ترامپ برای توسعه زیر ساخت های آمریکا چندان بزرگ نیست و از اواسط سال آینده میلادی آغاز می شود. بدین ترتیب رشد شدید قیمت ها درحالی که اختلال پایداری در عرضه پدید نیامده منطقی به نظر نمیرسد.

دومین نکته این است که دولت چین برای جلوگیری از ایجاد حباب در بخش مسکن تدابیری اتخاذ کرده که از میزان فعالیت ها کم خواهد کرد و نیز در آستانه فصل سرما قرار داریم و در بخش های بزرگی از شمال چین فعالیت های ساخت و ساز متوقف میشود.

از سوی دیگر در عرضه سنگ آهن اختلالی پدید نیامده که رشد شدید قیمت سنگ آهن منطقی به نظر برسد. چهار شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ آهن به تولید و عرضه این ماده خام ادامه میدهند و طرح های بزرگ برای بالا بردن ظرفیت تولید در دست اجرا دارند. با توجه به آن چه بیان شد احتمال رشد بیشتر قیمت ها زیاد نیست و به زودی هنگامی که هیجان بازار از میان برود شاهد اصلاح قیمت ها خواهیم بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در دو سال گذشته نشان داده شده است:

قیمت <a href=سنگ آهن" width="449" height="286" />

                   جهان سهم                  

نخستین وب سایت خبری تحلیلی بازارهای جهان

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۱ دی ۹۷
    کمال تابش :
    حدود۲۰تن سنگ سیاه دارم اسمش نمیدونم خریدارهست عکس ونوعش بفرستم سنگ معدنی و شیشه ای
    پاسخ