ایران ضایعات

در آینده، چطور سوخت هواپیماها را تأمین می کنند؟

در آینده، چطور سوخت هواپیماها را تأمین می کنند؟

شاید جالب باشد که بدانید در آینده قرار است از ضایعات روغن خوراکی برای تأمین سوخت هواپیماها استفاده کنند. مطلبی که شاید تا همین چند ساله اخیر، غیر ممکن به نظر می رسید. اما اکنون محققان در تلاش اند تا با سوخت های هواپیمایی پایدار یا همان SAFs را تولید نمایند تا بتوانند به بهبود کیفیت هوا کمک کنند.

این سوخت های مشتق شده از ضایعات روغن خوراکی و پخت و پز تا 34 درصد از انتشار کربن در این صنعت کم خواهد کرد. مدیرعامل شرکت های هواپیمایی اروپا می گوید تا سال ۲۰۵۰ می توان چنین رقمی را محقق ساخت. سوخت مذکور که نوعی سوخت زیستی است علاوه بر ضایعات روغن می تواند شامل ضایعات دیگری از جمله روغن های گیاهی، چربی های حیوانی، ضایعات غذایی، زباله های جامد خانگی و تجاری مانند کاغذ و بسته بندی هم باشد. با این کار، انتشار گازهای آلاینده تا 80 درصد کاهش می یابد. از طرفی حجم ضایعات بلااستفاده را نیز کم خواهد کرد.

انجمن حمل و نقل هوایی تولید SAF صد میلیون لیتر از این سوخت را تولید نمود و در آینده تا هفت میلیارد لیتر دیگر تولید خواهد کرد. گفتنی است که تا کنون بیش از چهل و پنج شرکت هواپیمایی، از سوخت های پایدار استفاده نموده اند.

در انتها باید گفت هزینه تولید و دسترسی به حجم عظیمی از ضایعات از جمله موانعی هستند که در این حوزه می توان از آنها نام برد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )