ایران ضایعات

موجی از نوسان در بازار مواد اولیه

موجی از نوسان در بازار مواد اولیه

مواد اولیه مختلف به ویژه نفت و فلزات، در هفته اخیر با نوسانات قیمتی مختلفی همراه بودند. فلز مس در بازه زمانی مذکور 4.2 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و به هشت هزار و سیصد دلار رسید. از جمله علل این رشد قیمتی  باید به خوشبینی های جهانی به واکسن کرونا  و همچنین تصویب بسته حمایتی یک و نه دهم میلیاردی آمریکا اشاره کرد. البته باید گفت که اوج گیری قیمت ها انگیره خریداران را در بورس فلزات لندن کاهش داد.

در سال میلادی قبل، ابر قدرت چین، واردات مس خود را تا سی و یک درصد افزایش داد و از واردات قراضه آن تا حد زیادی خودداری کرد. اما در سال میلادی جدید، چون عرضه کنسانتره مس در این کشور، محدود شد، شاخص شاخص RC/TC  افت کرد و در انتهای ماه ژانویه به کمترین میزان خود از سال 2013 تا کنون یعنی 40 دلار رسید.

در هفته گذشته، قیمت سرب 3.2 درصد افزایش داشت. همین روند قیمتی  برای روی هم تکرار شد. به طوری که تا 5.7 درصد رشد را تجریه کرد. قیمت آلومینیوم هم 3.6 درصد صعود داشت. در مورد نفت هم 5.2 درصد افزایش گزارش شد. این کامودیتی با قرار گرفتن در محدوده 62.4 دلار در هر شبکه، به ماکزیمم مقدار خود در یک سال گذشته رسید.

نوسان طلا در هفته مذکور، ناچیز و در حد شش دهم درصد بود. با توجه به رشد بیت کوین به نظر می رسد که سرمایه داران، خرید بیت کوین را به طلا ترجیح داده اند. البته بورس های جهانی هم با رشد مواجه شده اند و همین امر از رشد طلا جلوگیری کرده است. بازار این فلز زرد رنگ در انتظار یک عامل تحریک انگیز دیگر می باشد. هر چند  که کشف واکسن کرونا و تزریق دوز محدود آن می تواند نگرانی ها را کاهش دهد. اما قطعاً تا زمانی که این ویروس از بین نرود، همچنان تنش ها بالا خواهد بود. در حال حاضر، انتظار افت قیمت زیاد هم برای این فلز ارزشند وجود ندارد و افت قیمت به زیر هزار و هشتصد دلار هم فرصتی خواهد بود تا خریداران، خرید خود را انحام دهند. هر اونس آن تا 1823.5 دلار قیمت خورد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )