ایران ضایعات

گرانی PP و نارضایتی صنایع زیردستی

گرانی PP و نارضایتی صنایع زیردستی

مواد پلیمری یکی از پرکاربردین مواد در صنایع مختلف به شار می روند. صنعت چاپ یکی از این صنایع است که این روزها، با شوک مواجه شده است. رئیس اتحادیه چاپخانه داران، از افزایش حدود 25 تا 30 درصدی قیمت مواد غذایی بسته بندی شده به خاطر رشد قیمتی در محصولات پلیمری به ویژه PP (پ پ) خبر داد که قطعاً نارضایتی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. چرا که مصرف کنندگان نهایی، قدرت خرید خود را تا حدود زیادی از دست می دهند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران با اشاره به این موضوع، بیان کرد که از روز نوزدهم آذرماه، مجدداً گرانی برای محصولات پتروشیمی اعمال شد در حالی که افزایش قیمت، اخیراً صورت گرفته بود. چاپخانه داران که از مصرف کنندگان عمده این مواد محسوب می شوند، به شدت متضرر می گردند و این افزایش قیمت، به منزله یک شوک برای این صنعت خواهد بود.

قیمت مصوب 23 هزار تومان که برای این محصولات، مضوب شد تنها به مدت دو ماه اجرایی شد و با 27 هزار تومان در بورس عرضه گردید اما در حال حاضر به 38 هزار تومان برای چاپخانه داران رسیده است. وی همچنین افزود، پتروشیمی، پ پ را به ترکیه ارسال کرده و در آنجا به فیلم پلیمر تبدیل می شوند. سپس با قیمتی کمتر به ایران وارد می شود.

در ایران صرفاً 3 تا 4 کارخانه، این کار را انجام می دهند و افزایش قیمت ها را منجر شده اند. ظرفیت کشور ما برای تولید این فیلم های پلیمری بالغ بر 200 هزار تن است. در حالی که تقاضا برای آن حدود 70 هزار تن می باشد. یعنی زمینه برای صادرات مازاد آن کاملا مهیاست و کشورهای های همسایه از جمله ارمنستان، ازبکستان و آذربایجان می توانند مایحتاج خود را از ایران وارد کنند. در حالی که ترکیه با خرید مواد اولیه، بازار این کشورها را در اختیار گرفته است.

ابوالحسنی از رشد مجدد قیمت ها در آینده نیز خبر داد که در صورت محقق شدن، تعداد زیادی از کارخانه های چاپخانه، تعطیل خواهند شد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )