ایران ضایعات

افزایش قیمت پت و تأثیر آن بر قیمت بطری آب معدنی

افزایش قیمت پت و تأثیر آن بر قیمت بطری آب معدنی

پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران از افزایش قیمت پت و به تبع آن قیمت بطری های آب معدنی خبر داد.

فروهر بیان کرد، پت ماده اولیه برای تولید انواع لوازم به ویژه بسته بندی های مواد غذایی و بطری های آب معدنی می باشد که عدم ثبات قیمتی در بازار آن، بسیار زیاد شده است. به نحوی که در ابتدای سال جاری، هزینه خرید آن به ازای هر کیلوگرم تقریباً 11 هزار تومان بود. در حالی که قیمت آن در بورس به 20 هزار تومان و در بازار آزاد به 27 هزار تومان رسیده است و این موضوع بر افزایش قیمت محصولات آن هم اثرگذار خواهد بود.

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران، وابستگی و نیاز بالای صنایع غذایی به مواد پلیمری و افزایش قیمت این مواد، می تواند فعالان این عرصه را در آستانه متضرر شدن قرار دهد. وی علل اصلی این نا به سامانی قیمتی را نوسانات ارزی دانست. زیرا در صنایع پتروشیمی، ارز نیمایی را معیاری برای قیمت گذاری محصولات در نظر می گیرند. این در حالی است که با افزایش قیمت دلار، محصولات هم گران تر می شوند. با توجه به بومی بودن مواد مورد استفاده در این صنایع، این کار غیر اصولی و غیر منطقی است. تا جایی که بسته بندی مواد غذایی بیش تر از خود مواد غذایی در قیمت گذاری آن نقش دارند.

فروهر ضمن اشاره به پیگیری های مستمر از طریق وزارت صنعت تصریح کرد بی نتیجه ماندن این پیگیری ها، تولیدکنندگان را بی انگیزه کرده است. ارائه تسهیلات بانکی با بهره های 28 درصدی، برای آنها سنگین بوده و این موارد خود بر رکود صنایع غذایی می افزاید.

وی افزایش ۲۰ درصدی قیمت آب معدنی از اوایل مردادماه را اتفاقی بر خلاف میل تولیدکنندگان خواند و بیان کرد هر ساله در فروردین ماه نرخ محصولات افزایش می یافت. اما امسال به منظور حمایت از مصرف کننده، تصمیم به ثبات قیمت داشتیم. اما افزایش روز افزون مواد پلیمری این اجازه را نداد و در مرداد ماه قیمت ها 20 درصد افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت یک تیغ دو لبه خواهد بود. زیرا با افزایش بی رویه قیمت، تمایل خریداران کم خواهد شد. از طرفی این محصول در خانه به راحتی جایگزین دارد.

قبل از این هم رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی و دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این رابطه خبر داده و اظهار کرده بود افزایش قیمت در صنایع مادری همچون پتروشیمی، برق و فولاد و ... صنایع دیگر را تا حد زیادی تغییر می دهد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )