ایران ضایعات

مافیای مس و فولاد در بهره‌برداری از معادن آذربایجان شرقی

نقش مافیای مس وفولاد در بهره‌برداری از معادن آذربایجان‌شرقی

یوسف داودی، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی از وجود مافیای مس و فولاد در معادن این استان خبر داد و حضور آنها را مانع از اشتغالزایی و ارزش افزوده در معادن دانست.

وی بهره مندی از ظرفیت معادن متعدد استان را راهکاری جهت مقابله با مشکلات اقتصادی مختلف به ویژه تحریم ها که در سال های اخیر شدت زیادی گرفته است، عنوان کرد. همچنین افزود: معادن فلزی می توانند زمینه خودکفایی کشور در برخی محصولات استراتژیک و گرانبها را فراهم کند.

داودی رتبه نخست استان آذربایجان شرقی در بهره مندی از ذخایر معادن کشور را پتانسیلی بالقوه خواند که باید به بالفعل تبدیل گردد. چرا که مواد معدنی 53 درصد از کل فروش کالا در بورس و 25 درصد از صادرات کشور را به خود اختصاص داده و 9 میلیارد دلار درآمدزایی داشته است. این امر مؤید ظرفیت بالای این بخش برای سرمایه گذاری می باشد و باید مورد توجه قرار گیرد.

مشکلات این حوزه در بخش های مختلف مطالعاتی، اکتشافی و استخراجی، زیاد بوده و ورود جهادی قرارگاه خاتم، توانسته نقش مهمی داشته باشد. لازم است شناسایی معادن استان و همچنین برآورد حجم ذخایر موجود آنها به روش امواج مغناطیسی در کمترین زمان ممکن و استخراج و بهره برداری از آنها صورت گیرد. اما مافیایی در این بین در تلاش هستند تا از این پیشرفت ها ممانعت کنند.

وی اضافه کرد که حجم بالایی از ذخایر آلومینا در سراب وجود دارد که بلا استفاده باقی مانده است. صنایع مختلف به 2.5 میلیون تن از آن در طول سال نیاز دارند، در حالی طبق برآوردها قریب به 5 میلیارد تن از آن در این استان موجود است. فلج نمودن تولید داخل برای افزایش واردات، هدف عمده مافیای این مواد معدنی می باشد. قرارگاه خاتم الانبیا قصد راه اندازی کارخانه ای با ظرفیت 70 هزار تن در سال برای معدن آلومینا را دارد که متاسفانه از ابلاغ قرارداد برای آغاز به کار جلوگیری می شود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )