ایران ضایعات

سایه سیاست بر بازار آلومینیوم

سایه سیـاست بر بازار آلومینیوم

آلومینیوم از فلزات پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد که به خاطر ویژگی های منحصر به فرد خود، با اسقبال زیادی روبه رو شده است. اما تولید و قیمت این محصول در سال های اخیر، تحت تنش های متعددی قرار گرفته است. البته این مشکل، صرفاً محدود به مرزهای کشور ما نیست، بلکه در کشورهای مختلف، تلاطم در بازار آن به کرات دیده می شود. به عنوان مثال، ایالت متحده آمریکا طی دو سال گذشته، تصمیمات مختلفی را برای اعمال تعرفه بر واردات آلومینیوم از کشور کانادا اتخاذ و دقیقاً همزمان با اقدامات کانادا مبنی بر انتقام جویی در نشست خبری، اعلام کرد به خاطر پیش‌بینی کاهش حجم واردات، از اجرای تصمیم خود برای تعرفه‌گذاری ۱۰ درصدی منصرف شده است.

آمریکا همچنین اعلام کرده حجم واردات این فلز از کانادا نیز در چهار ماهه پایانی سال با نظارت و کنترل بیشتری انجام خواهد شد و اگر از حد معینی بیشتر شود، تعرفه ها مجدداً طبق روال قبل محاسبه می شوند. اعمال معافیت وارداتی آلومینیوم از کانادا از سال 2018 با سه تعرفه مختلف مواجه بوده که هر بار لغو می گردد. این موضوع، ایجاد نوسان در بازار را به اوج می رساند و سایه تصمیمات سیاسی در قیمت آن را به خوبی نشان می دهد.

اروپا و هند نیز شاهد اجرای طرح های آنتی دامپینگ توسط دولت هایشان هستند تا از واردات این فلز با قیمت کمتر از نرخ داخلی جلوگیری شود. اتحادیه اروپا در فکر اعمال محدودیت های هر چه بیشتر واردات آلومینیومی است که در حین تولید از سطوح بالای کربن استفاده می کنند.

تحلیل گران، این مداخلات سیاسی را موجب ضرر زدن به بازار این فلز عنوان می کنند. این موضوع در آینده می تواند زنجیره عرضه بازار جهانی آلومینیوم را تحت الشعاع این تصمیمات و مناقشات سیاسی بین کشورهای صاحب قدرت قرار دهد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )